Re: [MISC] Hvad siger loven: M å jeg lave en Ogg/Vorbis net-butik

On Mon, 16 Apr 2007 14:39:52 +0200, Andreas Bach Aaen <sslug@sslug> wrote:

Michael Schmidt wrote:

Hvor finder jeg (i letlæst tekst - helst) information om hvad der kræves,
rent juridisk, for at jeg kan lave en Ogg/Vorbis (mp3) net-butik og sælge
musik, som jeg selv har haft _meget_stort_ besvær med at opdrive og
erhverve på lovlig vis (tror jeg nok)?

Nu sagde du butik. Husk lige, at hvis din butik også indeholder lytteprøver,
som alle frit kan lytte til, så skal du betale KODA afgift.
Skal jeg ikke også det hvis jeg blot konverterer materiale, hvor andre har ophavsretten, og vil distribuere det til masserne/folket/andre med samme musiksmag som jeg selv ?
Den originale kunstner skal vel have en eller anden form for honorering (afgift?) for hver downloaded kopi af originalværket.

Dette gælder også selv om det er en optagelse af dig selv der synger en
hjemmekomponeret sang i badet.

KODA har aftalelicens (tvangslicens) på _al_ musik, der bliver offentligt
fremført i Danmark. Hvis du melder dig ind i KODA og har lavet musik, som
bliver fremført, så kan du få penge retur.

Det er et effektivt system, hvor man er ganske bevidst om at det også er
uretfærdigt for nogle få. Problemet er blot at internettet har været med
til at gøre nogle få til en del flere. KODA systemet har internationalt
været over 50 år om at blive bygget op, så forvent ikke at det lige
forsvinder i morgen. Der er stor inerti i et sådant system.

Selv om jeg ikke er tilhænger af systemet, er jeg dog villig til at leve med det, hvis ikke det kan være anderledes.
-men det er det jeg ikke ved og/eller kan gennemskue.

--
Med venlig hilsen
/Zmit/