Re: [MISC] Hvad siger loven: Må jeg lave en Ogg/Vorbis net-butik

Michael Schmidt wrote:

> Hvor finder jeg (i letlæst tekst - helst) information om hvad der kræves,
> rent juridisk, for at jeg kan lave en Ogg/Vorbis (mp3) net-butik og sælge
> musik, som jeg selv har haft _meget_stort_ besvær med at opdrive og
> erhverve på lovlig vis (tror jeg nok)?

Nu sagde du butik. Husk lige, at hvis din butik også indeholder lytteprøver,
som alle frit kan lytte til, så skal du betale KODA afgift.
Dette gælder også selv om det er en optagelse af dig selv der synger en
hjemmekomponeret sang i badet.

KODA har aftalelicens (tvangslicens) på _al_ musik, der bliver offentligt
fremført i Danmark. Hvis du melder dig ind i KODA og har lavet musik, som
bliver fremført, så kan du få penge retur.

Det er et effektivt system, hvor man er ganske bevidst om at det også er
uretfærdigt for nogle få. Problemet er blot at internettet har været med
til at gøre nogle få til en del flere. KODA systemet har internationalt
været over 50 år om at blive bygget op, så forvent ikke at det lige
forsvinder i morgen. Der er stor inerti i et sådant system.

Mvh