Re: [MISC] nye Mega-cookies i Firefox

On Fri, Mar 09, 2007 at 19:29:31 +0100, Ole Kofoed Hansen wrote:

> Gik du glip af oplysningen om at Firefox ikke har et interface til
> håndtering af megacookies? Der findes altså ikke nogen værkstøjer til at
> håndtere dem - med mindre man selv laver dem.

der er jo http://www.sslug.dk/emailarkiv/misc/2007_03/msg00069.html
hvor jeg har skrevet det jeg indtil videre har fundet,
og hvilke indstillinger man pt. kan slå fra.
(og med sqlitebrowser programmet kan man i det mindste se indholdet
 i de sqlite-filer som firefox oprettet)

Ideen med "local" storage til javascript og flash er god
nok, ligesom ideen med cookies, desværre kan det jo også
bruges til andre formål.
Fordelen er f.eks. at mere info vedr. sessions og andet som
f.eks. web2, ajax..., kan gemmes i browseren, i stedet for
på serveren.

Problemet er som jeg skrev i et andet indlæg at man pt.
ikke let kan checke indholdet, og evt. som med cookies
angive hvilke sites man vil tillade og hvilke der ikke skal.
Derudover "småproblemer" med *.co.uk og tilsvarende
domæner hvor muligvis alle under *.co.uk kan tilgå de
samme data.
For ligesom med cookies, kan disse "nye" også bruges til
opsamling af adfærd på internet mv.

Så indtil videre bør "default" egentlig være at man slår
det fra, og når supercookies er blevet mere "modent"
kan man overveje at tillade at de bruges på sin browser.

PS.
man kan teste disse supercookies på følgende side:
http://www.heise.de/ct/Redaktion/heb/supercookies/

PS2.
Muligvis følger "DOM Storage" som det hedder i firefox
samme indstillinger for domæner som med cookies,
hvilket jo er en let måde at tilknytte funktionen
i firefox, men man har "sparet" den del der kan vise
at supercookies findes og deres indhold.

--
mvh Frank Damgaard  |