Skrive i PDF-fil

Hvordan skriver man (bedst/lettest) elektronisk i en PDF-fil? Hvis jeg
ved det (har vidst det), har jeg (lige) glemt det? Dokumentet er et
skema, hvor formatteringen er essentiel. Det må gerne (helst) ende med
at være en pdf-fil.

Jeg mener ikke mit (vores) arbejds Windows2000-system kan klare det,
sådan uden videre? Derfor vil jeg gerne kunne bruge mit hjemme
Ubuntu-system til at løse opgaven (og imponere kollegerne lidt).

Værktøjet (programmet) må ikke kræve en alt for stejl indlæringskurve,
hvis jeg ikke kender det i forvejen, da jeg gerne skal bruge
dokumentet i morgen ved middagstid.

N.B.: Jeg spørger ikke om hvordan jeg kan lave en fil til pdf (for
eksempel fra OpenOffice.org Writer).

-- /Jan