Re: [MISC] Beryl?

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Ja, men det egner sig også mere til demonstrationer end til at arbejde
> med.
Vrøvl :-)

> Ja, for det er noget brugerne umiddelbart lægger mærke til og noget man
> kan vise på en 10 sekunders demonstration.
Det er til gengæld korrekt :-)

> Jeg kan ikke se, at det er mindre abstrakt end fx fire miniaturedekstoppe
> i bunden.
Men det kan jeg så afsløre, at folk der netop er migreret fra windows, og
derfor ikke er bekendt med konceptet med virtuelle skriveborde synes.

> Og de fleste effekter er altså eye-candy. Blævrende vinduer og
> gennemsigtige menuer fremmer ikke produktiviteten.
Scale er ikke eyecandy, window-grouping er ikke eyecandy, live
window-previews i deres applivation switcher og taskbars er ikke (kun)
eyecandy, input-zoom er absolut ikke eyecandy, dimming af inaktive/døde
vinduer er ikke (kun) eyecandy, bevarelse af døde vinduers udseende når et
andet vindue rykkes over for derefter at blive fjernet er ikke kun
eyecandy, annotate er ikke kun eyecandy.
Summa summarum er beryl (og xgl) mere end eyecandy - det er et sæt, i
allerhøjeste grad produktivitetsfremmende værktøjer. Hvis man kombinerer
det med at deaktivere alle de fancy plugins, der udelukkende er eyecandy,
ender man faktisk med en effektiv, strømlinet og frem for alt yderst
behagelig og responsiv desktop. De sære ting kan man så slå til, når man
lige vil vise hvad systemet ellers kan.
Jeg har brugt XGL/compiz og senere beryl mere eller mindre permanent i 8-10
måneder og må indrømme at det afgjort har haft en positiv effekt... jeg har
ikke haft problemer med at finde et specielt vindue iblandt tredive
forskellige.

> Ja, mange brugere er ikke kun tiltrukket at produktivitetsfremmende
> effekter, de vil have eye-candy. Hvadenten det er roterende
> skrivebordsterninger eller baggrunde med nøgne kvinder.
Beryl er begge dele (well, nøgne kvinder må du finde et andet sted :-) og
derfor (synes jeg) et godt element i et standard-setup af en
dekstop-maskine fremover.

> Og hvis det er det de vil have, så kan Linux levere varen.
Som (næsten) altid :-)

> Men vi skal heller ikke undervurdere folk. Selvom man umiddelbart bliver
> tiltrukket af eyecandy, så kan det på lidt længere sigt godt være andre
> ting, der afgør valg af platform.
>    Fx hvis man bliver træt af at ens PC er ustabil, sløv, usikker osv.
Afgjort, men for personer der ikke vil arbejde med andet end et gui-baseret
system er desktoppen og vindues-håndteringen et kerne-element. For nogle år
siden, var det X11's innovative vindueshåndtering, der både gav mulighed
for at sticky'e vinduer, for at shade dem, at lade dem snappe sammen osv.
der blev brugt som et godt argument når nye eller potentielle brugere
skulle introduceres til Linux' nye og smarte måde at gøre tingene på. Idag
er vi bare nået endnu længere, mens man i mere... primitive... systemer
stadig hænger fast i minimer/maksimer/luk.

PS. beryl er stadig ustabil software. Pt. arbejdes der på v. 0.2.0, som
efter sigende bliver den første stabile release. Det er også ret tydeligt
at se forskellen på seneste regulære release (0.1.4) og deres svn-trunk.
Jeg ville nok vente en måned eller mere med at bruge beryl som standard på
desktop-maskiner der bare _skal_ køre. Men når beryl-udviklerne har fået
kværnet tilpas mange bugs, har jeg svært ved at se en ummidelbar
undskyldning for at fravælge beryl, i fald maskinen ellers er forsynet med
et grafikkort, købt inden for de sidste 3-4 år.

--
//anders