Re: [MISC] Dansk Linux dist

Martin Schlander skrev:

Jesper Lindeberg wrote:
Jeg går med en drøm og ide om at lave en dansk linux distro.

Med al respekt for Arch og Frugal, som jeg i øvrigt kender meget lidt til,
så betragter jeg dem som meget "hands-on"-distributioner.

Jeg synes kun en dansk distro vil give mening idet den henvender sig
til "almindelige" danske brugere - og forholder sig til særlige danske
forhold, dvs. danske oversættelser, opsat til DR-nettv, evt. libdvdcss
inkluderet hvilket jo er lovligt her til lands, inkluderer de nødvendige
ting til brug af de mest almindelige danske netbanker, måske noget
dokumentation om særlige danske forhold, IRC-klient prækonfigureret til at
logge på udvalgte danske kanaler o.l. Dvs. mange af de ting der gøres i den
eksisterende danske distro - Keldix.

De brugere som normalt ville finde Arch attraktiv - ville som regel let selv
kunne sætte de ting op - og vil sikkert i de fleste tilfælde foretrække
engelsk sprog.

Ubuntu og alle de andre store distros er gode så længe du ikke bevæger dig bare en lille bitte smule ud over det normale. Det synes meget nemt man kan komme til hvis man skal have alle de danske ting (som du nævner) til at virke.
Jeg prøver at sige det er svært at komme ned under motorhjelmen på dem og ikke så svært på arch. Det bruger også KISS modellen.

Derfor synes jeg det lyder som om du sætter dig mellem to stole.

Jeg er dog på sin vis enig i at en særlig dansk distro kunne være
hensigtsmæssig i en række situationer, f.eks. ved at tage højde for dansk
lovgivning, samt de sære indfald som BEC, DR, TV2, TDC, m.fl. kan få på
ethvert givet tidspunkt.

Det er lige præcis der vi skal ind for at ramme den danske befolkning.

Mange distributioner (openSUSE, Fedora, Ubuntu?, Debian?) arbejder på at
gøre det nemt at bygge egne tilpassede versioner. Jeg tror man ville få
mere ud af at lægge kræfterne der, eller evt. støtte op omkring Keldix.