Re: [MISC] Job efter 3g (i Irland)

Hej Mikkel

Jeg så lige din post i arkivet og ville lige komme med et indspark :)

Jeg arbejdede selv i Irland i et år efter 3. g, og det var virkeligt
en god oplevelse. Irerne er nogle herlige mennesker og det var
virkeligt en stor oplevelse at bo blandt dem i længere tid.

De fleste online job databaser dækker Irland så prøv f.eks. StepStone
eller monster.com. Langt de fleste af de store IT selskaber har
afdelinger og især call centre i Irland så deres hjemmesider er altid
et godt sted at forsøge. Jeg mødte bla. en kontingent danskere som
arbejdede i Compaq support i Dublin.

Vedr. din løn så skal du være opmærksom på at Dublin er en dyr by at
bo [1] i. Leveomkostningerne er omtrent de samme, som i Danmark. Det
er dog en del billigere at gå i byen, men det har du nok fundet ud af
:-) Huslejen er temmeligt høj i Dublin, i sær de mange studerende er
med til at presse værelser o.lign. op i pris. The Irish Times har vist
deres classifieds online så du kan danne dig et billede af priserne.

[1] Jeg boede ikke i Dublin, men langt ude vestpå, men kiggede på at
komme til Dublin.

Vedr. skat osv. derovre så afhænger din skatteprocent i høj grad af
din løn. Hvis du tjener under et vist beløb om året så er din skat
forsvindende lille (under 20% hvis ikke jeg husker helt galt). Jeg
tjente mere end det, men kan ikke huske hvad jeg betalte i skat. Det
var dog nok til at jeg fik sparet en del op det år jeg boede der.

Det er ganske let at blive en del af det Irske skattesystem når du
først har et job i Irland. Jeg mener dog at kunne huske at det er en
god ide at have en bank konto inden du får dit RSI nummer (svarer lidt
til vores CPR).

Lige en sidste ting inden jeg stopper: Du skal få din kommune til at
forklare dig omkring dobbeltbeskatning. Jeg kom hjem i sommeren 2001
og betaler i år sidste den af restskat, som jeg fik efter min tur til
Irland :( Jeg ved ikke hvad der er gået galt i EU, men jeg endte med
at blive beskattet to gange af den samme indkomst - en gang i Irland
og en gang i Danmark.

Skatten til trods så var det en kanon oplevelse at bo i Irland.

Du er velkommen til at skrive til mig hvis du har spørgsmål om at bo i
Irland.

--
Martin Skøtt
sslug@sslug