Re: [MISC] Patent og Knuth og TeX?

Carsten Svaneborg <sslug@sslug> writes:

> Hej!
>
> EP0205082 er et patent på at indsætte mellemrum i linier
> således at højre og venstremargins er lige.
> http://v3.espacenet.com/textclam?PN=EP0205082&DB=EPODOC&IDX=EP0205082
>
> Helt præcist er det beskrevet neden under. Mit spørgsmål er om
> Donald Knuth anvendte denne algoritme i TeX før dette patent
> blev ansøgt i 1985?

Det er ikke præcis den beskrevne algoritme TeX benytter. Den
væsentligste forskel er at TeX kigger på hele afsnit og integrerer
orddeling i overvejelserne for at producere det pænest mulige resultat.

Derudover kan jeg ikke huske om TeX nogensinde ændrer på afstanden
mellem bogstaver i ord, hvilket algoritmen også beskriver.

.Henrik

--
if your typing speed is the main issue when you're
coding, you're doing something seriously wrong.