Paranoia, men Linux to the resque! (?)

Hej I guruer!

Et langt spørgsmål.

Lige et par "intro" sætninger...

Jeg har haft et indbrud i mit hjem, for nogle måneder siden, hvor man føler
sig rigtig, rigtig utryg og sårbar. Vi var rigtig heldige, fordi det var
åbenbart nogle som havde travlt og tog ikke rigtig noget. Men jeg frygter
at næste gang bliver vi ikke så heldige.

Jeg har en rigtig fin SuSE maskine med fungerende email, ftp, og www
service.

To the point:

Jeg vil gerne installere mit eget overvågningssystem, hvor jeg installerer
skjulte/ikke skjulte overvågningskameraer der er forbundet med min
email/web/ftp services. Jeg har hørt om webcams der tager billeder hvis der
er bevægelse. Jeg vil gerne forbinde dette med email/... Dvs. hvis der
kommer en indbrudstyv tager kameraet et billede der sendes *straks* til mig
*eksternt* (jeg har andre email konti), hvor derefter de kan bruges til
bevis for politiet. "Straks" og "eksternt" skal hjælpe, hvis nu mit Linux
boks bliver stjålet :-(

Jeg har kigget lidt rundt efter udstyr til private, men ikke rigtig fundet
noget. De firmaer der tilbyder sikkerhedsovervågning er lidt over min
budget.

Jeg har nu sat op et par gamle skjulte kameraer jeg har lånt fra en ven som
fungerer indtil jeg får et "live" system op at køre.

Er der nogen der har erfaring med sådant et projekt, eller er i gang med
ét? Hvis der er nogen, vil jeg være taknemmelig for at komme i kontakt med
den samme.

På forhånd 1000 tak!
Skuli Hjaltason, den paranoide

PS.
Undskyld min dårlige dansk (endnu en islænding), og endnu større undskyld
hvis dette ikke er det rigtige forum for mit/ne spørgsmål (jeg håber at I
måske peger i den rigtige retning alligevel :-) ).