Re: [MISC] Böcker

Peter Makholm wrote:
> Clarke bryder jeg mig heller ikke meget om når det kommer til stykket,
> men det er mest udpræget ide bøger Gentry Lee har skrevet under
> Clarkes navn (eller hvordan det nu er).

Mht. Clarke er jeg enig, han har kun skrevet en god bog og det er
The City and the Stars, den syntes jeg er suveræn god. Richter 10
af Gentry Lee/Clarke er ok.

Orson Scott Card er god, men det går imod fantasy, vældig gode person
karakteristikker og ikke så meget techno babble.

Ian [M.] Banks er også god, fx. The Player of games (og den med
'the chair maker' jeg kan ikke huske titlen). Det kan dog ikke
anbefales at man starter med at læse Feersum Endjinn, hvor ca.
halvdelen af bogen er skrevet af en ordblind, ikke for at bogen er
dårlig, det er bare hård at komme igennem.

Phillip K. Dick er også god, fx. Gameplayers of Titan, "Now wait
for last year", "Ubik", "Flow my tears the policeman said", eller
"The clans of the Alphane moon". Han bøger er altid syrede,
personerne er overfladiske, men hans plots er uhyre convoluted.

> Jeg mener at Kim Stanley Robinson er værd at læse. Både {Red, Green,
> Blue} Mars-serien
Hans personer er lidt flade.

> Elelrs har jeg generelt for lidt tid til at læse skønlitteratur. Jeg
> har en tre-fire andre titler min storebror mener jeg bør læse.
;*)

Jeg læste lige "Silence of the Lambs" af Thomas Harris i weekenden,
for et par måneder siden læste jeg Hannibal, SOTL er ret god, nok
bedrer hvis man ikke har set filmen 5 gange.

Jeg har også fornyeligt læst Hyperion af Dan Simmons, den var ok,
men jeg venter med dommen efter jeg har læst fortsættelsen. Rygtet
siger også at der er en ny Harry Potter bog.

H.P. bøgerne bliver bedrer og bedrer, men de når ikke C.S. Lewis eller
J.R.R. Tolkien til sokkeholderene. Men det er der ikke mange andre
der gør.

--
  Mvh. Carsten Svaneborg