Re: [MISC] Böcker

Bo Rosén <sslug@sslug> writes:

> Och som Hegel sa, Gud är död. Så nu blir det inte fler dumheter av det
> slaget. Fast Clarke har väl försökt att sammanfoga 2001 et co med
> Rama-böckerna. Och gjorde inte Heinlein något liknande?

Asimov har[0] tilsyneladende ikke format til at skrive
murstensromaner. Men jeg kan godt lide ham som novelleforfatter, det
passer mere til hans simple skrivestil. Clarke bryder jeg mig heller
ikke meget om når det kommer til stykket, men det er mest udpræget i
de bøger Gentry Lee har skrevet under Clarkes navn (eller hvordan det
nu er).

> Har någon läst någon bra SF nyligen att tipsa om?

(Godt nok lang tid siden, men jeg vil helst skrive noget positivt[1])

Jeg mener at Kim Stanley Robinson er værd at læse. Både {Red, Green,
Blue} Mars-serien (men hold jer fra The Martians) og Antartica er gode
bøger, hvis man ikke flipper helt ud over den økologiske morale i
historierne.

Få noget tid siden faldt jeg dog over Greg Bears Foundation and
Chaos. Jeg kan ikke sige det tydeligt nok: Den er elendig og på ingen
måder læseværdig. Den starter på samme tidspunkt som Foundation med
retsagen mod Hari Seldon og er i stil endnu længere ude end Forward og
Prelude.  Læs den ikke, den får jer i dårligt humør! Foundation' Fear
af Gregory Benford, skulle heller ikke være særlig god, så jeg tør
slet ikke foreslå nogen at læse Foundation's Triumph af David Brin,
men den kan på den anden side ikke være meget værre end de to andre.

Elelrs har jeg generelt for lidt tid til at læse skønlitteratur. Jeg
har en tre-fire andre titler min storebror mener jeg bør læse.

0) Jaja, burde nok være datid.
1) Ovarrasket? Jeg foretræker altid at være positivt indstillet.

--
http://peter.makholm.net/