Re: Anti-DMCA T-Shirts

On Mon, 23 Jul 2001, Anders Bruun Olsen wrote:

> Jeg har nu gennemsøgt nettet en del gange for at finde et sted at købe
> en T-Shirt som er anti DMCA .. Nu har DMCA'en gang på gang blevet
> påvist at være noget værre l*rt (specifikt i forbindelse med DeCSS og
> Dmitry Sklyarov) og derfor vil jeg personligt gerne vise min holdning
> til DMCA ved at gå med en T-Shirt som udtrykker min modvilje..

Jeg vil være ked af, hvis det er det eneste Anders laver. Jeg håber, at
han vil tage sagen op på et politisk plan. Den hører efter min mening ikke
til blot på en T-shirt. Det er DMCA simpelthen for vigtig til.

Vi kan som programmører ikke leve med at risikere fængselsstraffe hvis vi
rejser til USA - blot fordi vi har lavet noget, som er lovligt i vort eget
land (Reverse engineering, ROT-13 og lign.), men som amerikanske
kapitalinteresser mener skader dem.

Hvis Anders ikke får sine politikere til at sende et klart signal til
udlandet om, at Danmark ikke kan acceptere denne krænkelse af
ytringsfriheden, så har Anders tabt sagen - hvadenten han får trykt
T-shirts eller ej.

Så Anders (og meningsfæller): I bliver nødt til at gøre sagen politisk.
Hvis I blot laver en T-shirt, så kommer jeres budskab kun ud til
ligesindede og ikke til de, som vedtager lovene.

Sæt jer ind i problemet og find alle de sager, som er opstået på grund af
DMCA (Hint: Sklyarov og Johansen er ikke de eneste, der har følt
følgerne), så I kan argumenterne på fingerspidserne. Øv jer gerne på
SSLUG.

Få formuleret problemet klart og forståeligt og tag så fat i jeres
politikere og bank problemet ind i hovederne på dem. Kan I gøre det samme
med pressen, så skulle der være en chance for at fornuften sejrer.

Politiksvar til: sslug@sslug
T-shirtsvar til: sslug@sslug

/Ole

PS: Adobe har fundet ud af, at det nok ikke er en god ide at forsætte
sagen mod Sklyarov. Ikke nogen sejr, men et skridt i den rigtige retning:
http://woozle.org/pipermail/seattle-sklyarov/2001-July/000136.html
--
There's a good chance I'd win the suit, but I'd go broke in the process.
         -- Problemet med softwarepatenter i en nøddeskal (Bruce Perens)