Re: [MISC] Skal FSF skydes ned?

Peter Makholm <sslug@sslug> writes:

> Hvis du har ret, hvorfor er der så de uendelige diskussioner om man må
> det ene eller andet med GPL på næsten alle lister, hvor man diskuterer
> licenser.

Fordi at nogen folk gerne vil ting GPL ikke tillader, og derfor
prøver at finde fortolkninger der får GPL til at sige noget andet.

> Iøvrigt, hvis jeg ikke kendte unix, så ville jeg finde skelnen mellem
> at kalde ting med execv eller gennem dlopen meget kunstig. Man henter
> noget kode ind, kalder det og bruger evt. resultatet. Der er nogle
> underlige ting, som ikke er til at forstå hvis man ikke bruger meget
> lang tid.

Det spørgsmål har intet med GPL at gøre, det har at gøre med hvad
domstolene vil betragte som et derived (afledt?) værk.

Det er et uinteressant problem for alle andre end folk der forsøger at
bruge GPL'ed kode som en del af en produkt der inkluderer ikke
GPL-kompatible licenser.  Mit råd til folk i den situation er simpel:
Lad være.

> Du misforstår. Når der er et fortolkningsproblem, så er det endelige
> argument ofte bare "RMS siger!". Det finder jeg uholdbart.

For FSF ejet kode er "RMS siger!" er brugbart svar, hvis RMS siger at
de ikke vil sagsøge folk for at sælge produkter der kommunikerer med
FSF-ejet GPL'ed software med execv, men vil sagsøge folk der bruger
dlopen til det samme, er det mere nyttigt at vide end hvad en dommer
evt. vil sige.  De fleste foretrækker at undgå sagsanlæg frem for at
vinde dem.

I øvrigt er det ikke hvad RMS siger.