Re: [MISC] Skal FSF skydes ned?

Martin Wahlén <sslug@sslug> writes:

> DocBook? SUN har redan konverterat sina man sidor till ett XML format och

Jeg tror egentligt det er flere problemmer jeg prøver at smække sammen
til et enkelt problem:

  Texinfo: Ok, (n)roff var måske ved at blive lidt gammeldags. Men lad
  nu det ligge. Lad folk skrive dokumentation i det format de ønsker,
  om det så er nroff, pod, LaTeX eller en SGML/XML-applikation.

  Manualsider: Manualsider er genialt til komandolinje brug. Lad være
  med at dræb det, men skriv nogle ordentlige manualsider, der siger
  lidt mere en "Ævbæv, man sutter brug info-browseren". (Vi kan måske
  diskuterer om grafiske programmer med integrerede hjælpesystemer har
  brug for manualsider, men brugrammer der kan kaldes fra
  komandolinjen eller i batch-mode *skal* have ordentlige manualsider)

[
  Det ser ud til at fileutils 4.1 rent faktisk har brugbare
  manualsider. Lære folk virkelig noget?

  "man info" er dog ikke særlig hjælpsom. Der er man tvunget til "info
  info"
]

  Info-browseren: Jeg kan hverken lide info(1) eller info-mode i
  Emacs. Der findes andre info-browsere og det burde ikke være en svær
  opgave generelt at konverterer en info-manual til en html-manual.

  Info-systemet: Det lykkedes mig aldrig på Diku at få info til at
  opfører sig pænt med mindst tre instanser, der installerede software
  (staff, dikunix (studerende), og topps (en forskningsgruppe)) og
  slet ikke i dikunix, hvor vi anvendte stow og symlinkfarme.

Konklusion: Jeg vil have information via ét program, der skal have en
brugergrænseflade som man(1). Jeg er næsten ligeglad hvordan de
enkelte dokumentationsforfattere skriver dokumentation, bare det kan
læses via man uden huller.

> Sa lysna pa Miguel istallet?

Den fangede jeg ikke lige?

> Att det finns andra i FSF aen rms.

Der er andre bitre mænd end RMS, men jeg har kun set RMS anvendt som
autoritet i beviser om hvad GPL betød. Jeg havde en længere diskussion
med Tony Stanco (hovedmanden bag FreeDevelopers). Vi var ikke enige[0],
men jeg mindes en vis ligende bitterhed over at folk "overså
GNU-projektets betydning". Mit indtryk af ham var dog i langt højere
grad sympatisk end af RMS, men det kan være fordi rms har haft flere
muligheder for at ødelægge mit indtryk af ham.

Det kunne egentlig være at man skulle finde de tre danskere, der har
signeret FreeDevelopers frihedserklæring (ovs?) og høre om de er dybt
nok med til at kunne fortælle om hvad FreeDevelopers egentligt er.

(Eller de omkring 20 svenskere. Ingen af navnene siger dog mig noget)

0) Surprise....

--
Jeg svarede ikke på dit spørgsmål, vel?