Re: [MISC] Skal FSF skydes ned?

Peter Toft <sslug@sslug> writes:

> Der er en interessant diskussion om FSF
> http://www.osopinion.com/perl/story/11967.html

Det kan godt være at han har en viden om noget grundlæggende forkert i
FSF, men han er ikke særlig god til at skrive det i så fald. Han kunne
lige så godt have beskrevet den klasiske flamewar mellem Emacs og
Python. Det ville have været lige så meningsfyldt.

Gennemgående en ren teknisk (forfejlet, c++ sutter) kritik af en en
konstruktion, der primært nok bør opfattes politisk.

Med hensyn til .net så lyder hvad jeg har hørt egentligt meget smart
(jeg lukker automatisk ørene for salgsgas.) Jeg tjekker gerne
http://southern-storm.com/ en gang om måneden i håb om at de laver
noget fornuftigt. Det fremgår ikke så klart for mig præcist hvad
dotGNU eller Mono stiler imod.

> og svar fra FSF på
> http://linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=2001-07-13-003-21-OP-CY-OO

Og det eneste mulige svar.

> er god at stille. Altså - kunne vi vælge frit, hvad
> skulle FSF satse på? - skulle der være større mål end
> hvad tilfældet er i dag? - skulle RMS lede det?

Drop GPL. I første omgang for LGPL[0] og i næste omgang for noget som
rent faktsik var læsligt og som den store mængde af kodere kunne
forstå. (Mit primære argument mod GPL er at 80% af dem der bruger GPL
ikke forstår den)

Jeg tror ikke at problemet med GPL kan løses ved fortsat bare at hive
RMS frem og sige "Proof by Authority". Det er grundlæggende en forkert
bevismetode.

Drop texinfo og lær at skrive ordentlige manualsider. Det kan ikke
være rigtigt at mit oftets brugte bookmark er
http://www.freebsd.org/cgi-bin/man.cgi

Dels hader jeg info-browseren som interface og dels er det pokkers
svært at vedligeholde flere dokumentationstræer, der skal bruges
sammen. (Jeg har prøvet og åbenbart aldrig set lyset).

Jeg _tror_ at GNU-projektet er for lidt interesseret i at være
kompatible i de tilfælde hvor de reimplementerer gamle ideer. Både på
libc-nivo og på komandolinjenivo.

Måske er det en ide om at enten bruger man GNU eller også er man
fjenden. Jeg ved det ikke.

Udviklingen af (de gamle) GNU programmer er for hemmelig. Hvor mange
kan finde sourcen til Emacs21. Jeg har fundet debianpakker, og det
eneste de kan sige om officiel tilgang til sourcen er at den ikke er
på ftp.gnu.org/pub/alpha.

Mere teknik mindre politik. Det bliver trættende i længden at høre på
en bitter mand, der er sur over at folk ikke gider at sige
gnu-slash-linux, men vælger det mere mundrette linux på trods af at
der er meget andet kode. (X, pakkesystemer, og de fleste egentlige
brugerapplikationer (browsere og officeprodukter))

Men det ville simpelthen være for langt at skulle sige.

Er der noget jeg har glemt?

0) det mindst vigtige, men nok letteste skridt.[1]
1) Ja, jeg sidder lige og drømmer.

--
Jeg svarede ikke på dit spørgsmål, vel?