Re: [MISC] SCSI kort anbefalinger.

On Wed, Jul 11, 2001 at 20:22:31 +0200, Jesper Krogh wrote:

> SymBIOS er ikke til at støve op på edbpriser.

Tekram har også haft kort med symbios chip.

Men Symbios endte med at blive købt af lsilogic, se www.lsilogic.com
( http://www.lsilogic.com/products/storage_standard_prod/index.html )
det var lige ved at Adaptec havde købt dem, men monopolmyndighederne
stoppede dette.
De leverer chips som andre kan bygge på (OEM) og også færdige controllere.
De har også linux drivere.
http://www.lsilogic.com/support/support+drivers/scsi/linux.html
ftp://ftp.lsil.com/HostAdapterDrivers/linux/
Så vidt jeg kan se er det stadig SYM* og NCR* driverne, samt nyere ting
Men mon ikke man kan få produkterne udenfor Danmark ?

Tekram anvender til 315U en TRM-S1040 ftp://ftp.tekram.com/scsi/3X5/Linux/
og den chip er ikke en Symbios ;(

> Hvor stort/dyrt et kort skal man have bare til cdbrændere ingen diske?

Jeg anvender også en billig SCSI controller fra IOSYS
med initio chipsæt. Den anvender jeg til CDROM, CDbrænder og Syquest.
(initio controller findes på edbpriser)

Men symbios driverne er dem der bedst kan styres og eksperimenteres
med, selv adaptec driveren er ikke så fleksibel.

Under alle omstændigheder bør man vælge en controller hvor
driveren er en del af kernekildeteksten.

> Jeg kan sagtens overleve at boote fra floppy når jeg skal installere.
>
> Er Adaptecs AHA2904 til 369,- godtnok?

Den er vist en "lille" skrabet model. Måske ok til cdbrændere,
men check de tekniske specifikationer hos adaptecs hjemmeside.
OG de nævner ikke linux, så glem den helt  ;(
http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.html?cat=%2FProduct%2FAVA-2904&prodkey=AVA-2904

Der er linux drivere til andre produkter, men ikke 2904 ?!

Jeg ville nok foretrække en initio fremfor den model, initio
har i det mindste lavet den oprindelige initio driver til linux.

--
lær mere om citatteknik http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda