Re: [MISC] Lidt om Kylix

On Sat, 24 Mar 2001, E. Sjørlund wrote:

> Historien fortsætter.

Meget spændende, men jeg orker ikke at kommentere alle dine punkter.

> Jeg holder på, at man skal kunne slette en programfolder/dir uden risiko for
> at miste egne data. På det punkt slæber Kylix nogle Win-traditioner over i
> Linux-verdenen, hvor man, så vidt jeg har kunnet se, har en vis tradition
> for at placere egne data under /home/bruger.

Hvis nu du installerer som /home/e/kylix, smider den så dine filer i
/home/e/kylix/myfiles eller noget andet lamt?

Så lav /home/e/kylix/myfiles til et softlink til et andet katalog?

> Nu kan jeg med andre ord ikke længere bruge Kylix som root! Pest eller
> kolera. Gør jeg det alligevel, vil alle nye filer få root og ikke "e" som
> ejer, og det giver bøvl, selv om det er mig selv i begge tilfælde ;)

> På serveren kører kylix nu fint. I Xmanager 1.3.8 er det den rene
> elendighed.

> dage, men det er vel til at løse (for 249$). Hverken VNC eller Xmanager er i
> min opsætning egnet til at køre Kylix. På grund af manglende tidssans, er
> den fri X-Win32 nok heller ikke løsningen.

Nej, det er noget skidt. Det overrasker mig at VNC ikke virker - det burde
være meget uafhængigt.

> anden måde er der noget forkert ved, at operativsystemet, hvad man vel må
> sammenligne KDE med her,

Windowmanageren, tak.

> fanger tasterne inden programmerne får adgang til
> dem. Om det nu er et KDE

Det er KDE.

> Jeg har brug for at kunne uddelegere root-rettigheder til en bruger, så
> vedkommende kan oprette/slette brugere. Verden er en skole, brugeren en
> lærer, og han skal kunne håndtere elev-konti uden at kunne noget andet som
> root.

sudo kuser kunne være en mulighed. Eneste problem er at læreren kunne
oprette en alternativ root bruger, eller ændre roots password. Men, det
kunne man klare med et script, f.eks.

-----------------
start kuser
fjern alle brugere fra /etc/password med id 0.
indsæt linie i /etc/password med root bruger standard, som er gemt i anden
fil
-----------------

Man skulle nok lige tænke lidt mere over det, men?

> Det første er at få startet en ny applikation, og få den gemt. Her dukker
> problem 1 op, man kan ikke som i Windows oprette en ny folder, når man vil
> gemme. Den funktionalitet kunne man godt ønske sig.

Det lyder mærkeligt.

> Indtil nu har forløbet været præget alt for meget af mine manglende
> erfaringer med X, det vil jeg blankt erkende.

Det er godt nok ærgerligt.

> Frustrationen over ting, der
> ikke fungerede som forventet, har dog endnu ikke slået mig helt ud. Der er
> bare så mange uvæsentlige ting, der skal ryddes op i, inden kylix kan komme
> til sin ret.

Øv.

Mads

When a single line of script in Linux can do things that'd keep you
pointing-and-clicking forever in Windows, you have great motivation to learn
that line of script.
                                        - Chris Worth on The Microsoft Matrix

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 19:20 CEST [an error occurred while processing this directive]