Re: [MISC] Lidt om Kylix

<ros skåret væk>
>Dine to mails til sslug-misc, er lige hvad vi på www.linux.dk står og
>mangler. Retter sagt, gode artikler er hvad vi mangler.

>Vil du have noget imod at historien repostes på siden, når vi engang
>rebooter?
<...>
// Magnus

Reposte hvad? Jeg har da ikke skrevet noget, så vidt jeg kan se.

Lørdag fik jeg den ide at lægge en IDE disk på maskinen for at installere
Linux+Kylix på den. I samme omgang, kunne der passende komme en Win98 på,
det mangler jeg til at teste på.
Udstyret er et SCSI Raid array med to partitioner, og så nu en tilføjet IDE
disk.
Da Win98 kom til, arbejdede den efter den sædvanlige Plug and Pray metode,
fandt IDE drevet og overskrev roden på SCSI-Raidet?? Exit Win2000. Ikke alle
bønner går opad, og denne blev i hvert fald hørt og efterkommet med det
samme, dernede hvor den landede. Var det ikke fordi gulvet er lidt skævt, og
netop den CD er den eneste jeg kan undvære til at lægge under det fjermer
bordben, så var den nok røget.
For nu at gøre en lang historie kort, var mine mail og news konti det
eneste, der lå på den partition, resten af det jeg laver ligger på den næste
(af bitter erfaring). Nå ja, så var der selvfølgeligt omkring 12 GB af alt
muligt andet, som jeg nu næsten er færdig med at geninstallere. Der bliver
lige en kort pause i skriveriet.
IDE disken er et 45.4GB IBM-uhyre, som hverken det ene eller andet program
kan finde ud af. SuSE 7.0 oplyser, at den er på 13.4 GB, når der bootes fra
CD'en. Som alt andet end bootdisk er den fin nok, men at få den igang er
altså en lidt langhåret affære.

Nå, noget godt kom der da ud af det. Det er en Mylex controller, der har
foretaget opdelingen af raidet, så for maskinen optræder det som to
selvstændige drev.Selv W2k kan ikke komme uden om den mur. Jeg kunne altså
"bare" slette drev C: og repartionere det inden geninstallation af W2k, og
så var det jo næsten gratis at sætte en enkelt GB af til Linux.

Hvad angår dit sp. om at måtte reposte, så for min skyld ingen alarm. Tror
du ikke, at de har læste det allerede på misc? Hvad angår at skrive på andre
lister er jeg nok lidt afvisende. [bog] og [misc] kan sagtens holde mig
beskæftiget. Bog fordi det er et dybt fornuftigt og nyttigt projekt, og misc
fordi der jævnligt kommer fest og ballade. Se nu bare Frank Damgaards
forsvar for at MySQL skal skelne mellem store og små bogstaver under Unix,
men ikke under Windows. Det kan sagtens starte et halvt hundrede indlæg
inden man ser sig om :)

Lige nu vil jeg fortsætte min målbevidste slingretur mellem bombekrater og
landminer, og lægge SuSE ind på min nye partition. Der står sikkert noget
fornuftigt om det i "friheden", jeg lige skal læse op.

mvh
E. Sjørlund

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 19:20 CEST [an error occurred while processing this directive]