Lidt om Kylix

Så kom pakken endeligt. Stor pakke med luftposer med en mindre pakke med
manualer og 3 CD'er.

Borland har valgt at sende en evaluation udgave af SuSE Linux 7.0 med
ud, så man (tror at man) kan få hvad der skulle mangle.

Installationen.

Først lægges Kylix i CD'eren og setup.sh køres. Dette script undersøger,
om alt nødvendigt er på plads i forvejen, og fejlmelder mangler.

Her opstod det første problem, min glibc var forkert.

Eftersom jeg har SuSE 7.0 installeret i forvejen, må jeg indrømme, at
det undrede mig en del. Yast (den medfølgende) og geninstallation af
diverse c pakker hjalp intet, det er altså ikke der, glibc skal findes.

Nu er jeg i besiddelse af en meget velfunderet uvidenhed, når det kommer
til C og glibc, så jeg kastede mig ud i at læse den anbefalede
PREINSTALL, for at finde løsningen der. Ganske rigtigt stod der noget
mere eller mindre forståeligt om en fejl i glibc, men jeg var nu lige
lidt klogere efter at have læst det. Jeg gjorde derefter hvad jeg altid
gør når forvirringen breder sig, startede mc og bad den finde alt der
hed noget med *glibc*. Det hjalp (som det faktisk plejer), der var noget
med nogle upgrades på CD'en. Stadig med mc fik jeg derefter opgraderet
de rpm-pakker der var på den til SuSE. Der findes på CD'en tilsvarende
opgraderinger til RedHat og Mandrake. Angiveligt skulle disse problemer
ikke eksistere, hvis man har en senere version af glibc. (En klog mand
ville naturligvis have set de patches med det samme ;)

Efter en ny start af setup.sh kom jeg derefter ind i en masse
licens-tekster. Alle findes med store bogstaver i roden på CD'en, måske
får jeg læst dem en dag. De er dog næppe mere restriktive en de
betingelser, der knytter sig til Delphi, og dem lever jeg lykkeligt
efter uden at have dem helt present i hukommelsen. Flere afsnit er
skrevet med Caps-lock nede, og den slags råberi kan man jo hurtigt blive
træt af. (Utroligt, at der stadig er tekstskrivere, der ikke er klar
over, at læsbarheden sænkes voldsomt ved kun at skrive med store
bogstaver. Efter at have erhvervet mig et overfladisk kendskab til
netikette tager jeg det til og med som en personlig fornærmelse med det
råberi).

Efter at have skimmet et par tekstfiler og valgt hvor jeg ville have
kylix placeret, kommer man til valg af DB.

Kylix Enterprise understøtter Interbase, MySQL, DB2 og Oracle. Jeg sagde
ja til alle fire, bare for ikke at mangle dem senere (der er plads nok
på min HD), men man får altså valget.

Med de valg fylder installationen ca 165 MB på disken. Zip Zap, og det
var inde.

Start af Kylix.

Kylix lægger sig pænt ind i KDE-menuen diverse steder. Starten er som
ved Delphi et tomt project med en form og en tilknyttet unit.

Ind med en label, "Goddag verden" og Run. Det virker!

På dette tidspunkt gik jeg så i gang med at tilpasse Kylix, så den
ligner min D5 mest muligt. Dette kan i høj grad lade sig gøre, man føler
sig hjemme med det samme.

Den første kikser kom, da jeg forsøgte mig med VNC. Det gav 5 fejl, read
of address 000 osv. Det er formodentlig igen glibc der spiller ind,
ingen af mine forsøg gav et brugbart resultat. Arbejdet fortsatte derfor
direkt i X på serveren, indtil jeg blev træt nok af den til at få
XManager op og køre. Den virker Kylix fint under.

Efter flere timers faren rundt i verden fik jeg installeret MySQL og
startet en database. KDE er anvendelig til at administrere en DB med,
men let var det nu ikke.

Her kommer så de første prøvelser. Jeg har i de sidste par år arbejdet
med ADO i Delphi. Det understøttes naturligt nok ikke i Kylix (det er MS
måde at gøre livet besværligt og databaseadgang tung). Jeg har også haft
fat i ODBCExpress, som er et sæt vældigt hurtige DBkomponenter.

Kylix lægger op til at arbejde efter principper, der umiddelbart minder
en del om BDE. Data hentes og caches lokalt, hvorefter programmet får
adgang til dem. Lige i mit tilfælde betyder det, at MySQL henter (og
formodentligt cacher) data, sender dem til det lokale clientdatasæt på
samme maskine som opsamler (og cacher), hvorefter jeg i programmet kan
bruge Borlands DB komponenter.

Sætter man en SQL op (via en fælles connection eller direkte), kan man
ikke koble en DBGrid op mod den, da den kun er unidirectional, og en
DBGrid kræver at kunne køre både frem og tilbage i datasættet. Om dette
er en begrænsning der kommer fra MySQL eller Kylix ved jeg endnu ikke,
jeg har ikke orket at få nogen af de andre tre databaser op at køre
endnu.

Min foreløbige konklusion er, at mit manglende kendskab til X er langt
det største problem. Kylix er naturligvis lidt anderledes, når man
kommer ned i den, men ikke mere end man hurtigt kan vænne sig til, og
næppe heller så meget, så man ikke umiddelbart kan skifte mellem Delphi
og Kylix i det daglige.

Nu 18 timer siden posten kom stopper legen for en tid, men har det
interesse følger jeg gerne op.

mvh

E. Sjørlund

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 19:20 CEST [an error occurred while processing this directive]