Re: [MISC] Patenter magt og globalisering

Morten S. Nielsen wrote:

> Skal verdens fattigste lande have lov til
> at stjæle opfindelser og gode ideer med
> arme og ben?

Alternativt subject: Nasserøvene
;-)

> Kom og deltag i debatten

Det vil jeg gøre. Hvem kommer ellers?

Emner vi kunne slå på:
1. Skal verdens rigeste lande have lov til
   at få patenter som ikke er juridisk gyldige?
2. Skal softwarepatenter have en gyldighed
   på 15 år? Hvorfor ikke 100? Hvorfor ikke 2?
3. Skal open source være omfattet af patentlov-
   givningen? Hvad så med program-eksempler?
4. Hvem skal dække omkostningerne til en rets-
   sag, hvor et open source projekt har anvendt
   et patent, der ikke ville kunne holde i retten?

Lad os lige snuppe en hurtig debat om hvad SSLUG mener.

> Panel:
>
> (o) Adm Direktør Jens Moberg,

Jeg fatter ikke at de har ham salgs-chefen med.
De skulle da hellere have haft en med, der var
ansvarlig for udvikling af software.

> (o) Direktør Mogens Kring, Patent- og

Ham har jeg talt med. Han er ihvertfald meget
indstillet på at softwarepatenter skulle "indeholde
noget nyt og ikke være åbentbart indlysene".

MS fik patent på style-sheets. Det ved jeg at desktop-
programmet Quark Express havde i 1991, og vil derfor
betegne det som "åbentbart indlysende", hvis ikke
direkte ugyldigt fordi det var opfundet før.

> Sådan kommer du med:
> Onsdag den 3. November kl. 15-17 i Politi-
> kens Foredragssal, Vestergade 28, K. Ring og
> bestil plads på tlf. 70 15 85 15
> madag-fredag kl. 13-17. Fri entre.

Det er altså kl 15, og ikke 13 som Ole skrev.

--
best regards