Re: [MISC] Open source i Fransk administration

Morten S. Nielsen:

> Der er en heftig debat på følgende franske site, fordi to
> parlamentsmedlemmer har foreslået en lov om at den franske administration
> skal køre på open source exclusivt.
>
> på fransk: http://www.senat.fr/Vforum/5/forum.html

Det er også dukket op forskellige andre steder (men Netscape
gik ned da jeg ville se om nyheden var nået til SSLUG :-( så
jeg kan ikke lige give nogle URL'er).

Hvis franskmændene ikke er _meget_ omhyggelige med
argumenterne for loven vil den desværre kunne omstødes af
WTO, da der helt sikkert er nogen der vil påstå det er en
teknisk handelshindring.

_Er_ det en teknisk handelshindring? Eller er det blot en
"nulstilling" af konkurrencen?

Hvis jeg forstår kommentarerne til loven[1] rigtigt kan
argumenterne opsummeres som at programmel er kritisk for at
samfundet kan fungere og den eneste måde det offentlige kan
sikre sig at dets programmer fungerer er med kildeteksten i
hånden. (Er jeg helt galt i skoven?)

Hvad siger WTO om "den nationale sikkerhed"? Det var jo EU's
oprindelige argument for landbrugsstøtten (den gang måske
rimeligt nok) og kan nok med fordel genbruges i denne
sammenhæng. På den anden side bruger USA's forsvarsindustri
gladeligt(?) danske Ada-oversættere i deres våbensystemer,
så...

Jeg kan ikke helt få styr på §4 i loven[2]. Er "la
répartition géographique" bare m.h.t. hvornår loven endeligt
træder i kraft?

God fornøjelse,

Jacob (i Paris - uden siger noget om mine sprogkunskaber)

PS: Burde SSLUG ikke sende de to senatorer en støtte-
    erklæring, hvor vi håber de får startet et skift til OSS
    i hele Europa? Selvfølgelig med kopi til de relevante
    svenske og danske ministre. :-)

1) <URL: http://www.senat.fr/grp/rdse/page/forum/motif.html >
2) <URL: http://www.senat.fr/grp/rdse/page/forum/texteloi.html >

--