Re: [MISC] USA indtager Danmark? (og Sverige?)

Jon Bendtsen (svarer Lennart Hansen):

> det samfund vi lever i i dag, bygger på kapitalistiske værdier så som
> penge og ejendom. Om du kan lide det eller ej må være din private sag.

I det omfang politiske holdninger er private (jeg står gerne
offentligt frem og siger min mening om de værdier vi bygger
vores samfund på).

> Min pointe er at ting sælges og købes. Det er i og for sig lige meget om
> det er firmaer fra USA eller andet steds fra der køber danske firmaer. Det
> kunne lige så godt være danske, eller svenske firmaer der købte sig ind på
> det danske marked. Det er ydeligere nu engang således at man sælger til
> den der tilbyder flest penge.

Der er også spørgsmål om national sikkerhed. Jeg ser meget
gerne at der skal mere til at lukke det danske telefonnet
ned
end et klik i en dialogboks på en computer i Pentagon

> Dengang AP Møller købte endnu et amerikansk firma, så jublede danmark over
> vores (AP Møllers) storhed. At de var så store at de kunne købe sig ind
> på det amerikanske marked.

Såvidt jeg ved ejer AP Møller ikke kritiske dele af USA's
infrastruktur.

> Det kan diskuteres om det er heldigt at så væsentlige samfundsværdier
> bliver lagt på private hænder,

Værdierne er sådan set ligegyldige. Det drejer sig om at man
ikke må kunne lukke infrastrukturen.

> men her vil jeg dog lige påpege at selvom
> det er offentlig kørt, så garenterer dette ikke misbrug.

Heldigvis. :-)

Vi kan håbe på at eks-Kommunedatas nye ejere forstår at de
er
underlagt dansk lov. - Men hvad kan vi gøre hvis de sælger
en
kopi af skattevæsnets "forbrugsregister" (lå det ikke også
hos Kommunedata?) til lande der ikke har endnu dårligere
beskyttelse af persondata end Danmark?

Hvordan står det til med den type eksport i Sverige?

God fornøjelse,

Jacob
--
                       sslug@sslug