Re: [MISC] Apropos Debian

Martin Christensen wrote:

> Apropos Debian, hvis vi skal sammenligne den med Rødhætte, hvad har
> den så at byde på? Et meget større udvalg af programmer til selve
> distributionen, hører jeg, men dem kan man jo altid få fingrene på
> senere. Men hvad er ellers Debians karakteristika?

Jeg har nu avendt Debian siden 0.9 (vist engang i 95/96)
og opgraderet siden.
De var først med et avanceret pakke-styringssystem,
hvor man automatisk får valgt pakker som afhænger af andre.
Nogle af ideerne er siden havnet i RPM, men øjensynlig kan
man stadig i RH installerer dele af udvilkerpakkerne uden
af få as86 med, eller at installere RH's kerne uden
af få udviklerpakker og as86 .
SuSE bruger også RPM, men YaST plejer at fange den slags, så
det er måske et RH-specifik problem.

Generelt er jeg meget tilfreds med apt/apt-get/dselect i Debian,
og installerede pakker bliver ofte sat op ganske fornuftigt
(evt. med tekstmode konfiguration hvis nødvendigt).
Dog er debian ikke for de grafiske point-click-install brugere.

Debian på CD kan også være lidt sværere at få fat på, end SuSE og RH,
selv bestiller jeg af og til fra Tyskland, hvor man kan få et
CD-sæt med de fleste af non-US og non-free pakkerne med.
(disse mangler ofte fra i386/US 2-CD ugaverne fra USA)

Men har man fast/hurtig internet adgang, så er det nemmeste
at anvende net-installationen.
Ligeledes er opdateringer lettest denne vej.