Re: [MISC] Microsoft om Linux

Sven Esbjerg wrote:
> For dem af jer der ikke har set det på Slashdot endnu, tag et kig på
> denne side:
> http://www.microsoft.com/ntserver/nts/news/msnw/LinuxMyths.asp
>
> Den indeholder meget FUD og er til tider fuldstændig ukorrekt. Det ville
> være rart hvis der på SSLUG's websider kom en forklaring dementering af
> et sådant dokument. Er det noget der kan laves eller...?

Tja, mest består den af fejl og forældede oplysninger.
En del af tingene kan læses på /usr/src/linux/Documentation/changes

Men måske nogen kan brygge videre på nedenstående:

1) swap er i 2.2 kerner ikke begrænset til 128MB (kræver ny version af mkswap)

2) SuSE har lavet en kernelpatch så 4GB RAM er muligt
   hvilket dog også er nævnt i fodnote.
   Køber man en 4GB maskinen (meget dyr) så kan man vel også få
   råd til at patche 2.2 kernen :)

3) SMP og specielt høj-hastighed IO (f.eks. flere "langsomme" netkort)
   er et problem der arbejdes på i linux kernen. De fleste
   har jo ikke adgang til den slags dyrt hardware :(
   Men køber man et så dyrt hardware, så burde man overveje
   andre platforme med bedre I/O performance end Intel platformen.

4) Teste med MS-IIS der skulel være bedre en Linux er i modstrid
   med c't testen. Men måske de har lavet omgivelserne og testprogrammet
   specielt optimeret til windows.

5) Kryptering: hvor sikker kan vi være på at US-Microsoft's kryptering ?
   :))
   apache er opensource det er MS-IIS ikke!

6) Tja, Jornaling file system er på vej (vistnok doneret af SGI ?)

7) At det skulle være lettere at finde kvalificerede NT folk ?
   jeg har hørt at nogle firmaer lokker med linux for at få
   kvalificerede folk (øjensynlig gider avancerede superusers ikke
   pjatte med windows....?)

8) Week security ?
   I linux/open-source løses problemerne ofte hurtigt.
   I windows ved man aldrig hvilke fixes der skal til og hvilke
   service-packs der egentlig løser hvilke problemer.
   Og C2 evalueringen: Stop WindowsNT-maskinen i et asflåst pengeskab
   uden forbindelse til omverdenen, tja hvilken sikkerhed :))