Re: [LOCALE] DSDO building-scripts

>Jeg er openSUSE-bruger, så jeg har ingen mening om hvad Debian bør
>gøre. Jeg var bare nysgerrig efter din og "Debians" mening om
>situationen, da jeg selv er lettere forvirret :-)

Ah, ok. Helt forståeligt at du ikke vil sætte dig ind i Debians
fejlrapporteringsrutiner når du slet ikke bruger systemet.

Jeg er glad for at du spørger på tværs af distributioner.
Debian-specifikke finesser hører nok også bedre hjemme ved
sslug@sslug end her :-)

[jeg tillader mig lige at flytte lidt rundt på citat-stumperne...]

On Sat, Dec 29, 2007 at 03:50:37PM +0100, Martin Schlander wrote:

>Det overrasker mig lidt hvad du skriver om myspell vs. hunspell. Ifølge
>wikipedia bygger hunspell på myspell.

Det er også min forståelse, at hunspell er en videreudvikling af
myspell.

Jeg kender ikke detaljerne, men det vil ikke overraske mig hvis
myspell-ordbøger kan bruges sammen med hunspell-motoren. Men omvendt vil
det ikke overraske mig hvis det modsatte _ikke_ er tilfældet.

Hvis nogen kender detaljerne er jeg meget interesseret i at vide, om de
to ordbogsformater er bagud- og forud-kompatible (for så bør
indpakningen af hhv. myspell-da og hunspell-da forbedres i Debian, så de
angiver at understøtte hinandens formater).

Generelt forventer jeg at Debian vil favorisere hunspell over myspell
hvor det teknisk holder (se ovenfor), men vil bevare valgfrihed såvidt
muligt. Konkret ved jeg at OpenOffice.org understøtter både hunspell og
myspell, og kan se at udviklingsversionen af denne pakke i øjeblikket
favoriserer hunspell-baserede ordbøger.

Hvis næste version af Debian blev frigivet imorgen (det gør den ikke -
der kan gå halve og hele år endnu!) ville kun ordbogen fra
Stavekontrolden være tilgøngelig som hunspell-ordbog, og OpenOffice.org
ville derfor foretrække den. Men omvendt ville en standard-installation
af Debian ikke automatisk installere denne ordbog fordi OpenOffice.org
kun "foreslår" denne, mens andre pakker "anbefaler" den DSDO-baserede
myspell-da.

Håber dette giver mening (også udenfor Debian-kredse).

Hvis du spørger til hvad hvilken af ordbøgerne vi overordnet favoriserer
i Debian, så er det ikke noget vi har taget stilling til.

> Jeg har forsøgt at erstatte *.dic og
>*.aff i openSUSEs myspell-ordbog, som jeg går stærkt udfra er DSDO, med
>*.dic og *.aff fra stavekontrolden, og det fungerede fint. Så jeg mener at
>Stavekontroldens ordbog må være kompatibel med myspell.

Hvilke programmer testede du dette med? Og var disse programmer
kompileret op imod libhunspell eller libmyspell?

>Jørgen Kristenssen har gjort det samme med Fedora 7.
>http://sslug.dk/emailarkiv/teknik/2007_11/msg00049.html

Han dokumenterer hvilke pakkenavne han har testet med, men for at
afklare om programmerne anvender libhunspell eller ej må nogen med
adgang til samme pakker undersøge det nærmere.

>(Det tyder altså på at også Fedora og openSUSE af en eller anden årsag
>promoverer myspell fremfor hunspell.)

Ja. Hunspell er relativt nyt, så det er ikke overraskende.

>Jeg har dog ikke testet det nok til at have en mening om hvilken af
>ordbøgerne brugeren er bedst tjent med på nuværende tidspunkt, men det er
>mit indtryk at stavekontrolden har mest fart på.

Som jeg forstår det er hunspell smartere end myspell, men konkret for de
frie danske ordbøger indeholder DSDO langt flere ord.

Muligvis indeholder stavekontrollen "mange nok" ord, og så vil den være
at foretrække. Men det absolut bedste må være at kombinere dem:

1) Adoptering af Stavekontrolden i DSDO

Det er helt legalt at importere Stavekontroldens ord i DSDO (det er kun
den anden vej det giver problemer).

Arbejdet ligger i at sammenligne opmærkningen af de to ordlister,
oversætte hvad der er muligt og ignorere evt. opmærkning som kun
eksisterer i hunspell.

Desuden skal der på en eller anden måde holdes styr på hvilke ord der
kommer fra Stavekontrolden, så senere importeringer fanger hvis nogle
ord udgår eller får ændret opmærkningen.

Ingen har meldt sig under fanerne, desværre. Jeg vil muligvis prøve at
løse denne opgave alene.

2) Udvidelse af DSDO til at danne hunspell-ordbog

Dette kræver en ordentlig forståelse af opmærkningen til hunspell og
evt. tilretning af myspell-rutinen i DSDO så den overholder evt.
udvidelser nødvendige for hunspell.

Jeg gruer for at jeg ikke er kompetent nok til at klare denne opgave
alene :-(

  - Jonas

- --
Jonas Smedegaard   <sslug@sslug>   http://www.jones.dk/~jonas/
IT-guide dr. Jones    <sslug@sslug>   http://dr.jones.dk/    +45 40843136
Debian GNU/Linux    <sslug@sslug>   http://www.debian.org/
GnuPG(1024D/C02440B8): 9A98 C6EB C098 9ED0 3085  ECA9 9FB0 DB32 C024 40B8

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-01-01, 17:38 CET [an error occurred while processing this directive]