Re: [LOCALE] Dansk OCR?

> När jag grundade Projekt Runeberg, knappade jag in Fänrik Ståls
> sägner (168 kbyte), Herr Arnes penningar (127 kbyte) och Kallocain
> (326 kbyte).  En vän knappade in Nils Holgersson (1,1 Mbyte).  En
> annan vän organiserade 20 frivilliga, som knappade in varsitt
> kapitel av Bibeln (5 Mbyte).  Sedan började vi använda scanner och
> OCR.  De första 80,000 sidorna (fram till 2002) körde jag med
> Omnipage.  Nästa 300,000 sidor är OCR-ade med FineReader.  Det är
> ett fullgott program för den som har mer text än man orkar knappa.
>
> Om jag behöver åka till København, tar jag min closed-source
> [...]

En ønskelig løsning for noen kunne være Omnipage i OEM versjon
som kjørte i en emulator.

Å få det til å virke direkte med en scanner blir vanskelig, men
bøker kan scannes som bilder i en separat operasjon.

Omnipage er vesentlig billigere enn FineReader og
god nok til å scanne 500 sider i en bok.
De fleste versjoner har også støtte for etniske bokstaver
og flere språk.

Prisen for en OEM Omnipage ver 14 versjon ligger rundt USD 20-40 på ebay.com
På ebay.de koster de 20-60 EURO for OEM Omnipage ver 14-15.

I USA er det vanlig at litt bedre scannere har ett godt OCR program inkludert.

For de som ikke trenger programmet, så står det fritt å selge på f.eks Ebay eller Craigslist.

Mvh
Jim Oksvold