Re: [LOCALE] UTF-8 er noget værre slam

On Fri, 01 Jul 2005 01:38:40 +0200, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug> wrote:

On Fri, Jul 01, 2005 at 01:15:58AM +0200, Jacob Sparre Andersen wrote:
Keld Jørn Simonsen skrev:

> det er også hvad man har vedtaget, dvs der er en ekstern
> repræsentation af tegn som er variabel-længde og med ascii
> som subset, og så er der en intern kodning som er 32 bit.

Hvad pokker skal vi med UTF-8, hvis kodningen i
virkeligheden er fast-længde?  Variabel-længde kodninger er
en fejltagelse der komplicerer programmerne.

Før skrev du at vi bliver nødt til at bruge UTF-8 for at
Unix kan fungere.  Nu skriver du at Unix allerede er klar
til at køre med fast-længde kodninger.  Hvilken af delene er
virkeligheden?  Er det nok at justere definitionen af »char«
i GCC til at være på 32 bit og oversætte kernen for at køre
med en 32 bit fast-længde tegnkodning?  Eller er det ikke?

anbefalingen var at ekstern kodning, i filer, på netværksinterfaces var utf-8, mens intern programmering var 32 bit.

Blander mig ganske forsigtigt, da jeg ikke har referencerne ved hånden.
Jeg har sat min browser og e-mail klient til at bruge UTF-8, da jeg har læst at det er de officielle anbefalinger for alle agenter, der kan benytte internettet.
URL-encoding skal vist være UTF-8 og hvis en klient/agent ikke sender som sådan, skal den første enhed, der formår det, oversætte strengen inden den sendes videre.

Derudover kan jeg kun være enig i at UTF-8 der ud til at skabe flere problemer end det løser.

-- /Zmit