Re: [LOCALE] Test-database design

Lars Aronsson skrev:

> Intressant.  Vilka teoretiska grunder finns för att bygga
> en grammatikkontroll?

Mener du teoretisk grundlag ("theoretical foundations")?
Ikke rigtig noget videre.  Center for Sprogteknologi (CST)
som jeg, Peter Makholm og Henrik Grove har kontakt med
bruger grundlæggende ad-hoc-udviklede mønstre til formålet.

Jeg har også en perl-one-liner til at håndtere problemet med
nutids-r som jeg har fået fra en medarbejder på CST (og
brygget lidt videre på).  Den er desværre ikke helt ideel,
da den bare går ud fra at ethvert ord den ser på er et
udsagnsord.

> Den enda jag känner till är den som Lingsoft.fi har gjort
> för Microsoft Office.  Datalingvistik är inte mitt ämne.
> Finns det någon open source grammar checker för något
> språk?

Det tror jeg ikke.  Men nogle skal jo være de første.  Og
der findes vist overhovedet ikke grammatiktjekkere til
dansk.

Jacob
--
"Skal restauratører nu til at forsikre sig imod evt.
 patentkrænkelser, hvis de har en kreativ kok ansat?"