Re: [LOCALE] Netop nu: Den store danske ordliste

> Men hvorfor ikke fra starten af lade det være pegere?  Det
> vil selvfølgelig kræve at man enten kun peger på ord der
> allerede er kommet med i det andet sprogs ordbog eller at
> man har adgang til at føje ord til det andet sprogs ordbog.

Jeps, og det kræver så at alle ordbøgerne er samlet, eller at der er et
vel-specificeret interface til at tilføje over http (eller andet). Jeg tror at
man spænder lidt ben for sig selv ved at gøre det på denne måde fra starten.

> Og husk på at systemet så vidt muligt skal være
> sproguafhængigt, så vi kan bruge det samme til svensk og
> færøsk (og lade andre bruge det til andre sprog).

Jeps.

> Det er der helt sikkert.  Men det er en meget svær opgave,
> og der er vist ikke rigtig nogen der er helt sikre på hvad
> der er den "rigtige" løsning.

OK, så vi står altså en lille smule på bar bund, men DB-designet er jo en
start, og *så* svær en opgave tror (håber :-)) jeg nu heller ikke at det er.

> Som det var med det gamle system fungerede det fint uden
> egentlig brugerregistrering.  Det betød at folk let kunne
> bidrage.  Og hvis de valgte at være anonyme fik de bare ikke
> æren for deres egen indsats.

OK

> Ja.  Jeg burde også selv have en, men jeg kan ikke lige
> finde den.

Det gør ikke noget, jeg har lavet en nu. Der er 10 (11 hvis man tager lydord
med som separat ordklasse). Jeg tror også at vi bør tage orddele og muligvis
ordtyper med hvis vi tager roden med. Roden i sig selv synes jeg ikke selv
giver specielt meget information, stammerne er mere interessante. Så kunne man
lave et "ordtræ" (eller hvad det nu hedder) for hvert ord, så som:

                 Ord
                  /\
                /    \
              /        \
            /            \
          /                \
      Stamme             Fleksiv
        /\                    |
      /    \                  |
    /        \                |
Præfiks    Stamme             |
   |           /\             |
   |          /  \            |
   |         /    \           |
   |     Stamme    Suffiks    |
   |        /\         |      |
   |       /  \        |      |
   |      /    \       |      |
   |  Præfiks   rod    |      |

   U-  be-    skriv-  (e)lig- t

I øvrigt burde man måske også tage kontakt til universiteter, etc, der måske
allerede har lavet tilsvarende ordlister der kunne bruges? Jeg kender ikke
nogen, men det er der muligvis andre på listen der gør?

Med venlig hilsen Preben

--
Don't take life too seriously. You'll never get out of it alive.