Re: [LOCALE] Netop nu: Den store danske ordliste

Preben Mikael Bohn skrev:

> Ville det ikke være en idé for hver "rod" også at have
> pegere til andre sprog (i første omgang kunne det bare
> være ord i stedet for pegere), såsom engelsk, svensk, etc?
> Så ville det samtidig blive en dansk-X-sprogs ordbog.

Det lyder da fornuftigt.  (jeg troede rent faktisk at vi
havde husket på at få det med :)

Men hvorfor ikke fra starten af lade det være pegere?  Det
vil selvfølgelig kræve at man enten kun peger på ord der
allerede er kommet med i det andet sprogs ordbog eller at
man har adgang til at føje ord til det andet sprogs ordbog.

Og husk på at systemet så vidt muligt skal være
sproguafhængigt, så vi kan bruge det samme til svensk og
færøsk (og lade andre bruge det til andre sprog).

> Er der nogen projekter der allerede har defineret et
> tilsvarende database-format? Ingen grund til at opfinde
> den dybe tallerken.

Det er der helt sikkert.  Men det er en meget svær opgave,
og der er vist ikke rigtig nogen der er helt sikre på hvad
der er den "rigtige" løsning.

> Jeg går ud fra at der med "kategorier" menes f.eks. fysik,
> datalogi, humaniora, osv?

Jep.

> Hvordan står de tre andre XX.speling.org-projekter i
> forhold til en fælles indsats på dette område?

Det er helt klart tænkt som et fælles "speling.org"-projekt.
Jeg beskæftiger mig selv mest med færøsk.

> Hvordan skal bruger-validering af "redaktører" (eller hvad
> folk der redigerer hedder :-)) foretages? Hvilke ting skal
> anonyme kunne ændre, skal man foretage email-registrering
> inden man kan ændre, osv?

Som det var med det gamle system fungerede det fint uden
egentlig brugerregistrering.  Det betød at folk let kunne
bidrage.  Og hvis de valgte at være anonyme fik de bare ikke
æren for deres egen indsats.

> Er der nogen der har en liste over alle danske ordklasser?
> Gerne både den danske og den latinske (?) betegnelse.

Ja.  Jeg burde også selv have en, men jeg kan ikke lige
finde den.

Jacob
--
"Hans og PHP er en god kombination"