Re: [LOCALE] Debianmanual 3-1

En anelse forsinket denne gang pga. den stundende højtid.

Claus Hindsgaul <sslug@sslug> writes:

> Umiddelbart synes jeg, at begge ordene og gode. Jeg ser dog en lille fordel
> i, at basissystemet ligner det engelske ("the base system").

Tja, tjo, måske. Jeg foretrækker vist grundsystemet, men måske har du ret.

> Tru64 UNIX, tidligere kendt under navnet Digital UNIX, som igen
> tidligere blev kaldt OSF/1, bruger et partitioneringssystem, der
> minder om BSD 'diskmærkat', der tillade otte partitioner per
> disk.

"BSD 'diskmærkat'" er en anelse svært forståeligt, jeg er faktisk ikke
sikker på at jeg har fået rigtigt fat i det. Hvad med "BSD's
diskmærkater" eller "BSD's diskmærkatsystem"?

tillade -> tillader

> Partitioner i diskmærkatet kan gå ind over hinanden. Desuden kræves

Den her fatter jeg heller ikke - "partitionerne under en diskmærkat ..."
eller "partitionerne der hører ind under en given diskmærkat ..."?

> Et andet almindelig krav er, at 'a'-partitionen skal starte fra
> starten af disken, så den altid indeholder opstartsblokken med
> diskmærkatet. Hvis du vil starte Debian op fra den disk, skal den
> mindst være 2MB for at kunne indeholde aboot og eventuelt en kerne.

"aboot"?

> <!-- (Claus Hindsgaul): Hvad hedder "Disk Administrator" og -->
> <!-- "harmless signature" i den danske udgave af NT??  -->

Hm, tja, den lader vi lige stå hvis der skulle komme en NT-nørd
forbi...

> På &arch-title;-Macintosh'er kan du køre OpenFirmware med
> <em>Command-option-O-F</em> under opstarten. Den vil normalt bemærke
> disse tastetryk efter bibbet, men det præcise tidspunkt afhænger af

Jeg plejer at stave det "bippet". :-)

> Reference">. <p> Typisk kan du med nyere udgaver bruge en OpenBoot-enhed
> såsom "floppy" (diskette), "cd-rom", "net", "disk" eller "disk2". De har
> ligefremme betydninger . "net"-enheden kan starte op fra netværket.

Der er et mellemrum mellem "betydninger" og det efterfølgende punktum.

> Kommandoen <tt>show-devs</tt> er i nyere OpenBoot-udgaver til at vise du
> aktuelt opsatte enheder. Uanset din udgave, kan du finde al

s/du/de/

> information i <url id="&url-openboot;" name="Sun OpenBoot Reference">. <p>
> For at starte op fra en bestemt enhed, skal du bruge kommandoen<tt>boot

minus komma foran "skal"

> dette også kan sættes op med Solaris's <prgn>eeprom</prgn>-kommando eller

Solaris'

uden s

> &arch-title;-maskiner sætter normalt sig selv op, og har ikke brug
> for opsætnings af firmware. Du bør dog sikre dig, at du har den
> rigtige RAM og systemlapper. På Macintosh anbefales MacOS version >=

minus komma mellem "op" og "og"

s/opsætnings/opsætning/

de rigtige systemlapper og den rigtige RAM

> du kunne opstarte fra en diskette. Det angives i PC'ens BIOS.

Jeg kommer forresten til at tænke på at 'pc' vist anbefales med små
bogstaver.

> kompilerede styresystemets kerne. Problemet blev løst, da han
> skruede systemets hastighed ned på den opgivne hastighed.

Evt. "på den hastighed producent havde angivet" eller
"fabrikshastigheden".

> Du kan være nødt til at ændre indstillinger eller flytte lus på din
> computers udvidelseskort. Visse kort har opsætningsmenuer, mens andre
> er afhængige af lus.

"lus"? Ikke "jumpere" eller "små kontakter"?

> Linuxkernen kan ikke altid mærke, hvor meget RAM, du har.

Hm, det skal der vel også en hjernesonde til. Jeg mener, selv ikke den
bedste neurokirurg kan finde kapaciteten af en menneskehjerne blot ved
at røre den. :-)

Jeg kan egentligt godt lide stemningen i sætningen - hvis den skal
være lidt mere formel, kunne du overveje noget i retning af
"Linuxkernen kan ikke altid automatisk finde ud af hvor meget RAM der
er installeret på systemet."

--
Ole Laursen
http://sunsite.dk/olau/