Re: [LOCALE] Re: it-listen

Donald Axel <sslug@sslug> writes:

>   Grænsen går måske der, hvor man fjerner gamle,
> forståelige stavemåder som fx. linie.

Det mener du ikke, skal vi virkelig beholde noget som ikke mere er i
overensstemmelse med hvordan retstavningsnormen ellers har udviklet
sig? Alle andre ord der udtales med j har efterhånden fået ændret
deres stavemåde så formen med i ikke mere er korrekt. Du skriver vel
heller ikke Kiøbenhavn eller navneord med stort mere, vel?

> Er du sikker på, at de *forbyder* noget (Kan man forresten det?
> Siger DSN direkte, at man ikke må skrive noget, der ikke står i
> deres ordlister?)

Visse institutioner er ved lov bundet til at anvende de af
sprognævnet anerkendte former (desvære er der ingen til at håndhæve
denne lov).

Når en form af et ord er optaget i RO må det antages at sprognævnet
anser alternative staveformer for forkerte til forskel fra når ordet
slet ikke står i RO.

>   Online står ikke i mine engelske ordbøger, som godt
> nok er 20 år gamle. Men det er altså et nyt ord på
> engelsk, hvis det eksisterer.

Ordet staves på engelsk med bindestreg altså 'on-line' og er ifølge
m-w.com først i brug fra 1950.

PS: Jeg kan kun glæde mig over tiltag der gør dansk retstavning mere
konsisten. Altså såvidt muligt ud med forældede staveformer og lad os
få luget de få rester af fransk staveformer der stadigvæ er tilbage,
ud af sproget. På længere sigt gælder dette også de indlån vi i
øjeblikket får primært fra engelsk.

                                -- Allan Olesen på dk.edb.system.unix