Re: it-listen

Erik Kjær Pedersen wrote:

> så opgiver jeg dem, men jeg har lige
> ændret omkring 600 ord fra linie til linje selvom
> jeg bedre kan lide linie :-) Hvor går grænsen?

  Skriv, hvad du kan lide, og hvad du selv synes er
forståeligt. Hvis du er usikker eller sur (:-), så
brug DSN's retskrivningsregler som guideline.

  Grænsen går måske der, hvor man fjerner gamle,
forståelige stavemåder som fx. linie. Er du sikker på,
at de *forbyder* noget (Kan man forresten det? Siger
DSN direkte, at man ikke må skrive noget, der ikke
står i deres ordlister?)

  Stavemåden linje antyder, at udtalen altid skal være
med et komprimeret i (altså j), hvilket den vistnok er
på de fleste Europæiske sprog, bemærk særligt fransk
"ligne", men sådan behøver udtalen ikke behøver at
være. Man må gerne udtale linie med i (li - ni - e).

   Find nogen, som ikke kan forstå, at linie og linje
er det samme ord. Hvis du *ikke* kan det, så begynd at
rette fra linje til linie. Please. Der er også det
sammenlignende perspektiv: ?(de), Line(en), ligne(fr),
linia(it) etc. For sjov skyld kan man hævde, at fransk
blot er "gebrokkent latin", og at linia tæller mere
end ligne; til gengæld udtales ligne nøjagtigt som
dansk linje.

Erik Kjær Pedersen wrote:

> Jeg er ikke sikker på at jeg bryder mig så meget
> om ordene på dsn's it-liste i hvertfald ikke dem
> alle sammen, men på den anden side har jeg svært
> ved at se hvordan man kan kæmpe mod dansk
> sprognævn.

  Hvorfor kæmpe imod? De er da vore venner!

> Man kan vælge noget andet når der er
> valgmuligheder, men at opfinde et ord for f.eks.
> online, når DSN siger at online er dansk, det er
> da ikke særlig nemt.

  Online står ikke i mine engelske ordbøger, som godt
nok er 20 år gamle. Men det er altså et nyt ord på
engelsk, hvis det eksisterer. (Prøver på
www.webster.com)

> Hvis det kommer dertil at
> dsn accepterer karakter som det danske ord for
> character....

  Nej, det gør de ikke! Vær rolig.

> så opgiver jeg dem, men jeg har lige
> ændret omkring 600 ord fra linie til linje selvom
> jeg bedre kan lide linie :-) Hvor går grænsen?

Du sætter selv grænsen sammen med ca. 5 mio. andre
danske sprogbrugere, undtagen hvis du skriver
cirkulærer i et ministerium. Og selv dér er der små
huller! Pressen, TV og fagbogslitteraturen bestemmer,
hvordan vi staver; de mennesker, som sidder der, har
som regel en meget god fornemmelse for, hvad man bør,
og hvor man kan tillade sig lidt friheder.

  Hilsen Donald

  P.S. Mit sprogsyn er konsekvent konservativt. Ved at
bevare *kan* man opnå større forståelse og rigdom i
sproget, idet etymologien får lov til at træde
tydeligere frem. Derved kan man somme tider forstå
hinanden på tværs af sprogbarrierer.

# --- *** --- Donald Axel - Saxenkolvej 20, DK-3210 Vejby Denmark
# --- *** --- sslug@sslug