Re: [LOCALE] Debianmanual 3-1

Claus Hindsgaul <sslug@sslug> writes:

[fra et andet brev]
> Jeg er sikker på, at du ville få nok at lave. Jeg har nemlig slet
> ikke sat mig ind i det nye komma.

Det er skam pærelet. Du skal bare have fat i en lille bog på en 20-30
sider om det, og så i gang, og så skulle den være hjemme i løbet af en
måneds tid... :-)

>       <item>Opsætning af opstartsdisketter eller placering af opstartsfiler
>       (gælder normalt ikke brugere Debian-cd'er, da de kan opstarte fra en

brugere af

>       <item>Påbegynd automatisk hentning/installation/opsætning af
>       basissystemet.

Måske "grundsystemet". Optræder i så fald en del gange.

> Sørg for at sikkerhedskopiere alle filer på dit nuværende system,
> inden du starter. Hvis det er første gang, et ekstra styresystem
> skal installeres på din computer, er det sandsynligt, at du er nødt
> til at ompartitionere din disk, så der bliver plads til &debian;. Hver

er det sandsynligt ... -> bliver du sandsynligvis nødt til at ompartitionere blabla

> gang, du partitionerer din disk, bør du regne risikoen for at miste

Et komma for meget efter "gang". Og "regne med".

> Dit maskinnavn. (du kan muligvis selv vælge det)

Evt. flyt parantesbemærkningen inden for punktummet.

> IP-adressen på standard-adgangspunktet ("gateway"), hvis dit netværk
> <em>har</em> et sådant.

Smukt oversat!

> id="preselections">). Opgavepakker ("tasks") er samlinger af pakker,
> der automatisk markeres til installation i grupper for at kreere en
> given Linux-installationstype. Ved at tjekke størrelserne på de
> forskellige opgavepakker, får du et indtryk af, hvor stor din

Komma foran "får" er for meget.

> En standard arbejdscomputer, der indeholder X-windowsystemet,

X igen.

> data. Det er altid bedst at være rundhåndet, når men overvejer, hvor

men -> man

> Med partitionering af din disk menes ganske enkelt det, at opdele din
> disk i flere dele. Hver del er uafhængig af de andre. Det svarer groft

Uden komma mellem "det" og "at".

> ompartitionere disken. Debian kræver egne diskpartitioner. Den kan
> ikke installeres på Windows- eller MacOS-partitioner. Debian vil være

Sikker på at Debian er en "den"? Evt. kan problemet løses ved at
slette punktummet og skrive noget i retning af

  kræver egne diskpartitioner og kan ikke installeres

>     <item>Start det oprindelige system op, for at tjekke, at alt er
>      o.k., og hent Debian-installationsprogrammets opstartsfiler.

Uden komma mellem "op" og "for".

> en liste over andre programmer, der kan gøre det. Bemærk, hvis du har
> Windows 95, at du skal køre <prgn>defrag</prgn> derfra, da DOS ikke
> forstår VFAT, som bruges til at understøtte lange filnavne, som bruges
> af Windows fra version 95.

Noget knudret sætning - hvad med noget i retning af

  Bemærk, at hvis du har Windows 95, skal du køre defrag derfra, da
  DOS ikke forstår VFAT, der bruges til at understøttelsen af de lange
  filnavne, som Windows har benyttet siden version 95.

Hm, måske stadig ikke helt optimalt.

> <prgn>fips</prgn>-diskette, du lavede, i diskettedrevet. Tryk herefter
> <tt>a:\fips</tt> og følg instruktionerne.

Evt. "indtast".

Nå, som sædvanligt kun få problemer. Det begynder efterhånden at ærgre
mig at jeg allerede er gået over til Debian - ellers kunne jeg have
nydt at læse og få udbytte af den resulterende vejledning. ;-)

--
Ole Laursen
http://sunsite.dk/olau/