Re: Terminologiudvalgets it-ordliste

> Jeg har kigget listen igennem nu - det er desværre ikke en liste med
> oversættelser fra engelsk til dansk, men snarere en form for guide til
> hvordan man bøjer nogle af ordene og hvad de betyder. Altså en "lær at
> skrive pænt it-dansk"-vejledning.
>
> I hvert fald tror jeg brugbarheden er ret begrænset.

It-ordlisten er "retningslinjer for en fornuftig it-sprogbrug på dansk" og
udarbejdet for at afspejle danskernes almindelige brug af it-ord. Ord som
'uploade', 'e-mail' og 'smiley' er ord, som bruges på denne måde i danskernes
it-hverdag.

Som Ole skriver, er det derimod ikke en liste over
engelsk-dansk-oversættelser.

Jeg synes at listen er god. Der er ikke grund til at oversætte de ord, som er
på denne liste - terminologi-gruppen må jo have en grund til at vælge netop
disse ord.

Bemærk i øvrigt, at der under 'e-post' står 'Se e-mail', da størstedelen af
befolkningen ville slå op under 'e-mail' for at se definitionen på dette. En
ret god grund til at foretrække 'e-mail' frem for 'e-post' ...

Hilsen
Lars