Re: Terminologiudvalgets it-ordliste

Byrial Jensen <sslug@sslug> writes:
> Jeg har ikke læst ordlisten igennem endnu, men den ser interessant
> ud. Hvis der kan skabes almen konsensus om ordene i listen, vil det
> nok være en god ide om frie programmer på dansk også fulgte den.
>
> Hvad siger I?

Jeg har kigget listen igennem nu - det er desværre ikke en liste med
oversættelser fra engelsk til dansk, men snarere en form for guide til
hvordan man bøjer nogle af ordene og hvad de betyder. Altså en "lær at
skrive pænt it-dansk"-vejledning.

I hvert fald tror jeg brugbarheden er ret begrænset.

Jeg kan i øvrigt godt lide definitionen til kilopræfikset. Under
eksemplet står der

  I datanet skal man passe på betegnelserne. Der er stor forskel på
  100 kb, dvs. 100.000 bit, og 100 KB som er 819.200 bit [Klaus
  Hansen]

Suk. Jeg synes det svarer til at insistere på at en knivspids er
præcis 0,75 ml (eller hvor meget det nu er) i stedet for at acceptere
at det omtrentlig er det der kan ligge på det yderste af en ikke
nærmere angivet kniv.

--
Ole Laursen
http://sunsite.dk/olau/