Re: [LOCALE] Debianmanual 2-2

Claus Hindsgaul <sslug@sslug> writes:
> Mere, mere....

Sågerne. Hvor mange er der efterhånden tilbage - en ti stykker?

Er der i øvrigt nogen der ved hvordan man får Gnus til også at tage
signaturen med i citatet når man svarer? Teksterne lå efter '-- ', så
jeg måtte til at have gang i en noget klippe-klistre og en
tastaturmakro for at få indsat '> ' i starten af alle linjerne.

> <![ %i386 [ Der findes også dobbelt-densitets, 5,25-tommers
> installations-disketteaftryk (1200 k). ]]>

Vildt! Jeg troede 5 1/4 var død lang tid før 386'erne.

> installation helt uden brug af disketter. Selvom dit system ikke kan
> opstarte fra en cd-rom, kan du bruge cd-rommen sammen med de andre
> teknikker til at installere dit system, så snart du er startet op på
> andre måder. Se <ref id="install-cd">.

måske "på en anden måde"

> som indeholder mange drivere, der ikke vil blive brugt af din maskine
> (se, hvordan du bygger din egen kerne i <ref

Jeg ville nok undlade kommaet efter "se".

Men ved nærmere eftertanke er det måske fordi jeg tænker i baner af
det nye komma. Jeg er faktisk ikke længere helt klar over om det er
valgfrit eller påkrævet at sætte et komma her med det gamle system -
du må til at skifte til det ny, Claus, så jeg kan give lidt bedre
konsulenthjælp... :-)

> På Atari understøttes også HFS-systemet, og AFFS i et modul. Macs
> understøtter Atari-filsystemet (FAT). Amiga understøtter filsystemet
> FAT, og HFS som et modul.

Macs? "Mac" i flertal?

Måske "Mac'er" eller "Mac-maskiner" eller "Mac-systemer".

> <![ %s390 [
> Alle lagersystemer, der understøttes af Linuxkernen, understøttes også
> af opstartssystemet.
> ]]>
>
> <![ %s390 [
> Ethvert lagersystem, der understøttes af Linuxkernen, understøttes
> også af opstartssystemet.
> ]]>

Har du ikke to ens sætninger her?

>   <sect>Krav til hukommelse og diskplads
> Du skal have mindst &minimum-memory; hukommelse og &minimum-fs-size;
> harddisk-plads. For at installere en rimelig mængde programmer med
> X-windowsystemet samt enkelte udviklingsprogrammer og biblioteker,

Jeg er ikke helt klar over om vi har fået fastlagt hvad vi kalder "X
Window System" - det burde vi nok, jeg starter lige en ny tråd - men
umiddelbart ville jeg snarere foreslå oversættelsen
"X-vinduessystemet" fordi de ikke må kalde sig X Windows.

> id="&url-m68k-faq;" name="Linux/m68k FAQ">.  Nyere kerne burde slå
> 16-bit RAM fra automatisk.

Vel "kerner"?

> På Atari, benyttes både ST-RAM og Fast RAM (TT-RAM) af Linux.

uden komma

> Mange brugere har haft problemer med at køre selve kernen i Fast RAM,

Lige før var "Fast RAM" uden mellemrum.

> Visse Netkort (NIC'er) understøttes ikke af Debians
> installationssystem (på trods at, at en tilpasset Linuxkerne kan bruge

på trods af at

> Alle netkort (NIC), der understøttes af Linuxkernen, skulle også være
> understøttet på opstartsdisketterne. Det kan være nødvendigt at
> indlæse netkorts-driveren som et modul. Detaljerne findes igen i <url
> id="&url-m68k-faq;" name="Linux/m68k FAQ">. ]]>

Evt. "netkortsdriveren" i ét ord. Optræder i så fald også senere.

> Følgende netkort understøttes som moduler. De kan aktiveres så snart
> driverne er installeret under opsætningen. Dog gør OpenPROM, at du
> alligevel burde kunne opstarte fra disse enheder:

gør -> bevirker

> [...]
> Alle netkort (NIC), der understøttes af Linuxkernen, skulle også være
> understøttede af opstartsdiskene. Du kan komme ud for at skulle

Er der ikke to (semantisk) ens igen?

> Linux understøtter en lang række maskinel såsom mus, printere,

Har du fået rettet "maskinel" til "udstyr" i denne del? "maskinel"
optræder nogle gange.

>     <sect1>Undgå hemmelighedsomgærede maskindele
> Visse producenter vil ganske enkelt ikke oplyse os om, hvordan man
> skriver drivere til deres maskinel. Andre vil ikke lade os få adgang
> til dokumentationen uden en fortroligheds-aftale, der forhindrer os i

evt. fortrolighedsaftale (optræder også senere)

> at frigive Linux kildeteksten. Et eksempel er IBM's DSP-lydsystem til

Måske "kildeteksten under Linux" eller "kildeteksten til en driver"
eller noget i den retning.

> CLUT-behandling på næsten alle interne grafikchips). Dette forklarer
> ganske godt, hvorfor Macintosh Linux halter bagefter andre
> Linuxudgaver. ]]>

"Dette forklarer ganske godt" kommer fra "This explains very well"?

Måske "Intet under at Macintosh blabla" eller "Det er ikke mærkeligt
at blabla".

> Da vi ikke har fået adgang til dokumentationen til disse enheder,
> fungerer de ganske enkelt ikke under Linux. Du kan hjælpe ved at bede
> producenterne af maskinellet om at frigive dokumentationen. Hvis mange
> nok spørger, vil de opdage, at samfundet bag Fri Software er et
> vigtigt marked.

Hvis tilstrækkeligt mange spørger, vil producenterne finde ud af ...

Og måske et eller andet andet i stedet for "Fri Software" - vi fandt
vistnok ud af noget i en af de forrige?

> En foruroligende udvikling er væksten i Windows-specifikke modemer og
> printere. I visse tilfælde er de specielt designet til at blive
> benyttet af styresystemet Microsoft Windows, og har betegnelserne
> "WinModem" eller "Lavet specielt til Windows". Det
> gøres generelt ved at fjerne de indbyggede processorer i maskinellet
> og lægge mere af arbejdet over til Windows-driveren, der kører på din
> computers hoved-CPU. Dette gør maskinellet billigere, men besparelsen

"hoved-CPU" er vist dobbeltkonfekt. "hovedprocessor" eller bare "cpu".

> Du bør undgå Windows-specifikke maskindele af to grunde. For det
> første afsætter producenterne generelt ikke resurser til at skrive en
> Linux-driver. Oftest er maskin- og program-grænsefladen "lukket", så

evt. programgrænsefladen

> ethvert multi-proces styresystem, selv Windows 95 eller NT, under

Hm, en svær en. Måske "multiproces-styresystem"?

--
Ole Laursen
http://sunsite.dk/olau/