Re: [LOCALE] Debianmanual 2-1

Claus Hindsgaul <sslug@sslug> writes:
> For at ingen skal gå arbejdsløse kommer her anden del af Debians
> installationsmanual, hardware.sgml, til kommentering.

Hm, på den igen. :-)

> Dette kapitel beskriver, hvilket maskinel der kræves for at komme i gang med
> Debian. Der er også henvisninger til yderligere information om maskindele,
> der understøttes af GNU og Linux.

Måske

  maskinel -> udstyr

Vi kan evt. godt diskutere det lidt. Jeg foretrækker udstyr hvis det
kan gå (i nogle situationer kan det ikke) fordi maskinel mere antyder
noget der sidder i en opvaskemaskine, synes jeg.

> Fremfor at forsøge at beskrive alle de maskinopsætning, der

opsætninger

> Arkitektur           | Debian formål / variant

formål?

> arkitekturer, kan du løbe ind i enkelte fejl. Brug vores <url
> id="&url-bts;" name="Fejlsporings-system"> til at rapportere problemer

Måske bare "fejlsporingssystem" (med lille). Optræder flere gange hvis
du skifter mening.

> og K6-3 understøttes. Dog vil Linux <em>ikke</em> køre på en 286'er
> eller tidligere processorer.

286'eren er i ental mens processorer er i flertal. Begge kan vist ændres.

> Debianudgaver. Understøtningen for Macintosh-serien er ikke

Hm, understøtningen. Jeg foretrækker "understøttelsen", men vi nåede
vist frem til at det var valgfrit sidste gang vi diskuterede det
(selvom alle andre oversættelser vist bruger -else).

> Der findes fire overordnede understøttede underarkitekturer til
> <em>&architecture;</em>: PMac (Power-Macintosh), PReP, Apus og
> CHRP-maskiner.  Udgaver til andre underarkitekturer såsom
> Be-Box og MBX, er på vej, men understøttes endnu ikke af Debian. Vi
> får muligvis en 64bit-udgave en (Power3) en gang i fremtiden.

"en" gang for meget.

> Apple (og i mindre grad et par andre producenter &mdash; Power Computing,
> for eksempel) laver serier at Macintosh-computere, der er baseret på

serier af
        ^

> PowerPC-processoren. I forbindelse med understøtning af arkitekturer,
> er de inddelt i Nubus, OldWorld PCI og NewWorld.

væk med komma efter "arkitekturer"

> Oldworld-systemer omfatter de fleste Power-Macintosh'er, der er
> udstyret med et diskettedrev og en PCI-bus. De fleste Macintosh'er
> baseret på 603, 603e, 604 og 604e, heriblandt 7200, 7300, 7500, 7600,
> 8500, 8600, 9500 og 9600 er OldWorld-maskiner. Også den beige-farvede
> G3-systemer er OldWorld

"de" i stedet for "den"? Mangler der ikke et punktum?

> Bemærkning: Når der er nævnes SGI Indy'er, menes der SGI Indy, Indigo2
> og Challenge S.

Skulle det ikke være "Bemærk:"?

> konsol-terminalen. Næsen ethvert moderne grafikkort er kompatibelt med

Næsten

> For at gøre brug af flere processorer, er du nødt til at erstatte

væk med kommaet

> Debians standardkerne. Beskrivelsen af, hvordan du gør dette, kan du
> finde i <ref id="kernel-baking">.  Du kan aktivere SMP ved at vælge
> "symmetric multi-processing" under punktet "General" i
> kerneopsætningen.  (gældende for kerneversion &kernelversion;)

Parantesen skal vel flyttes inden for punktummet:

  kerneopsætningen (gældende for kerneversion &kernelversion;).

--
Ole Laursen
http://sunsite.dk/olau/