Re: [LOCALE] Re: Debian-manual 1

On Sat, Dec 08, 2001 at 21:06:18 +0100, Johnny Ernst Nielsen wrote:

> Der skal mig bekendt altid bindestreg i konstruktioner der indeholder
> deciderede navne. Debian er et navn, og derfor hedder det
> Debian-projekt.

Sammensætninger med egennavne er ikke forskellige fra andre
sammensætninger med hensyn til brug af bindestreg. Dvs. at RO
§ 63.8 gælder. Den siger:

   Usædvanlige sammensætninger

   Sammensætninger med usædvanlige eller svært læselige ord-
   og bogstavsammenstød kan for tydelighedens skyld skrives
   med bindestreg:

      lønningsbogholderi-oplysninger,
      termometerluminescens-dosimeter, lokal-lister,
      bratsch-streng, stress-symptomer, gløgg-gilde,
      ikke-sammenlignelige, nå-siger, Magritte-udstilling,
      Almindingen-vandring; et-tegn, og-tegn

Jeg ser ikke nogen grund til at skrive "Debianprojektet" med
bindestreg. Det gør jeg heller ikke for "Linuxkerne" eller
"Debianudviklerne" osv.

Også relevant her er RO § 12.10.b som forkortet siger:

   De fleste sammensætninger der indeholder et proprium, men
   som ikke i sig selv er proprier, kan skrives med stort
   eller lille begyndelsebogstav:

      Atlanterhavskyst el. atlanterhavskyst
      Blicherforsker el. blicherforsker
      Castrotale el. castrotale
      Christiansborgjournalist el. christiansborgjournalist
      Gentofteborger el. gentofteborger
      [Flere eksempler udeladt]

> Man bruger ikke apostrofen på dansk. Den bruges kun på engelsk for at
> skelne mellem flertalsformen og ejeformen (eller hvad det nu hedder)
> som begge ender på 's'.
> Det problem har vi ikke på dansk.

Vi må hellere lige gentage ejefaldsreglerne (resume af RO § 21):

   - Genitiv laves som hovedregel med endelsen s direkte på
     det bøjede ord:

        døgnets middeltemperatur, biernes liv, min brors
	fødselsdag, Amerikas opdagelse, Hartvig Frischs
	retskrivningsreform, Brüel & Kjærs personale, Alices
	restaurant, Bachs dobbeltkoncert.

   - Ord der ender på -s, -z eller -x, har dog genitiv med '
     (apostrof). Det gælder uanset hvordan ordene udtales:

        dette hus' indretning, Jens' arbejde, Randers'
	erhvervsliv, cornflakes' sukkerindhold, den moderne
	jazz' udvikling, Marx' skrifter, Jaques' lillesøster,
	Calais' beliggenhed, en bordeaux' smag.