Re: [LOCALE] Re: Oversættelse af KDE-programmer

> Danmark er et (forholdsvist) frit land hvor man kan synes hvad man vil.
> Selv synes jeg at jeg må blande ting sammen uden at være opmærksom på det.

Ja, det må du også gerne hvis du så bare ikke bagefter siger at du kun
har beskæftiget dig med én ting. :-)

> Hvad sproget angår er det kun undersøgelsen jeg fokuserer på.
> Faktisk synes jeg at vi laver nogle overordentlig flotte
> oversættelser på den baggrund vi arbejder ud fra i dag. Jeg synes
> blot vi mangler at være sikre på den baggrund.

O.k., som sagt er vi vist alle enige om det ville være rart med nogle
fakta til at bakke politikken op.

> Det er vist nok et lille sidespor, men folk har det desværre med at ville
> benytte hjemme hvad de kender fra deres arbejde (det har jeg mange gange set
> forskellige undersøgelser sige). Så det er desværre ikke prisen der afgør om
> folk vil køre Linux eller ej.

Jeg er enig med den første konklusion, men ikke med den sidste. Prisen
er da også afgørende for en virksomhed. Jeg godt at det ikke kun er
selve prisen på programmet der skal indregnes for en virksomhed,
supportdelen kan udgøre en meget større del. Men stadigvæk kan man
godt begynde at ane skriften på væggen. Det er svært i længden at
konkurrere mod noget der er gratis...

> Du skal adskille min erfaring fra hvorvidt jeg vil gå nye veje.
> Jeg har ikke noget imod at gå nye veje.
> Jeg har dog i høj grad set vores oversættelsesarbejde som en opgave at give
> danskere programmer på et dansk de forstår. Jeg er vant til fra mit
> arbejde at spørge mig selv "Og hvad er det så de nemmest forstår?" og så lave
> mine grænseflader derefter.
> Der er ikke noget i vejen for at vi eksperimenterer med vores brugeres
> forståelse. Det var bare ikke det jeg troede vi skulle.

O.k., så er vi enige, fordi det er det sådan set.

> Ja. Læringstid kan give bedre resultater.
> Problemet er at de færreste har lyst til at lære.
> Hvis ikke du havde tvunget din søster havde hun med stor sandsynlighed aldrig
> valgt Lyx, som du jo selv konstaterer.
> Så havde hun hængt fast i hvad det end var hun brugte før, eller var skiftet
> til noget der lignede til forveksling. Har jeg ikke ret?

Jo, men hun fik ikke det helt store valg. Og de fleste mennesker får
nok heller ikke det helt store valg, fordi de simpelthen ikke er i
stand til at træffe det. Hvis folk får installeret Linux med vores
oversættelser på deres maskiner, bruger de bare det.

Det største problem er sådan set at få overbevist folk der er i stand
til at træffe valget. Til dem kan vi jo ikke gøre andet end at sige at
vi har nogle begrundelser for at mene det vi gør, at vi selv har stået
i samme situation som dem og været skeptiske, men at vi har fundet ud
af at de danske betegnelser faktisk giver en større forståelse. Og at
det ikke tager så lang tid at vænne sig, en uges tid måske (jeg tror
at en del af de ting folk brokker sig over i virkeligheden er fejl i
oversættelsen, men ser man nogensinde en fejlrapport?).

Men det er på den anden side ikke livsnødvendigt at få folk
overbevist, man må selv om det. Jeg ville gerne have folk til at se
vores lys ligesom jeg gerne ville have folk til at give en program som
Emacs en chance i stedet for til evig tid at sidde fast i en
notesblok-klon. Men det er ikke nødvendigt.

--
Ole Laursen
http://sunsite.dk/olau/