Re: [LOCALE] Oversættelse af (KDE-)programmer

Johnny Ernst Nielsen <sslug@sslug> writes:

> Nogle kan godt begynde at tage lidt let på hvorvidt de følger dansk
> retskrivning når nu den offentlige forvaltning alligevel rigtig ofte ikke
> lever op til sine egne krav. Det offentlige bruger åbenbart også ofte det
> sprog folk taler. "Link", "Webside", "Email", osv.
> Hmm...

Fra Retskrivningsordbogen:

link -et, -s el. link, bf. pl. linkene.
e-mail -en.

"web(-side)" står der godt nok ikke.

I øvrigt - jeg har skabslæst sslug.locale i lang tid, men gider ikke
rigtigt blande mig i diskussionerne.  Sådan som jeg ser det, er det
nemlig ret svært at lave en oversættelse, som alle vil kunne lide.

Hvis jeg fx mener, det hedder _et_ joystick, vil jeg blive irriteret
over en oversættelse, der skriver _en_.  Hvis jeg synes, at "første"
menu skal hedder "Arkiv" og ikke "Filer" (fordi jeg er opvokset på
Mac), er det altså det, det skal hedde.  Og hvor det for nye brugere
kan være lige så godt at lære pæredanske udtryk for de nye begreber,
er det altså ret træls, hvis man har vænnet sig til nogle
dansk-engelske ord.

Med den teknologi, der bruges nu, er der jo ikke meget at gøre.  Men
jeg glæder mig til den dag, hvor nogen får sat sig ned og
implementeret et lokaliseringssystem, hvor alle ord kan customiseres,
altså at brugeren kan gå ned i en systemordbog og skrive, at han
ønsker det engelske begreb "e-mail" oversat med "elpost", og så vil
det ord blive brugt alle steder i alle programmer, som denne bruger
bruger.

Når det nok ikke kommer lige med det samme, er det fordi det kan gå
hen og blive ret kompliceret.  Ikke bare skal nye ord opføres med alle
bøjningsformer, men det bliver jo et helvede at skrive nye
oversættelser.  I stedet for fx "%d fil(er) gemt på %s", ville man
skulle skrive noget i stil med "%d <file>+NUM:%d <save>+PP på %s", og
det bliver nok de færreste, der vil være i stand til at producere
fornuftige oversættelser med den syntaks. :-(

Nå, bare mine to eurocent.  Jeg bliver bare så irritereret, når jeg
møder oversættelser, som jeg egentlig forstår dårligere end den
engelske original...

/Thomas
--
Thomas Martin Widmann,  Universitetsparken 8, 2., -333,  DK-8000 Århus C
Tel.: +45/7028 4406  *  MA student (ling-dat);  aktiv radikal;  T5ONF/TK