Re: [LOCALE] Re: Oversættelse af KDE-programmer

Der er som sædvanligt gået kludder i tråden allerede, men jeg blander
mig lige alligevel lidt.

> Ja - og fordi jeg mener at det er at udsætte pinen for nybegynderen, da
> engelsk er uundgåeligt i computerverdenen og især i Linux-verdenen.

Nogle mennesker forstår ikke engelsk, og nogle mennesker kommer aldrig
til at lære at installere deres egne programmer. Hvis vi kan oversætte
fra de logger på deres maskine og starter det postprogram eller den
tekstbehandler de nu bruger, til de logger ud igen, er engelsk på
ingen måde nødvendigt.

> Og så bliver vedkommende straks endnu mere fortvivlet. Når en
> nybegynder starter med at bruge computere, så _forventer_ han/hun at
> det bliver en udfordring og at der kommer mange nye ord. Hellere
> lære dem først som sidst.

Hvorfor vil du så oversætte? Hvis du er ude på at hjælpe brugeren, så
snakker du brugerens sprog. Jeg tør vædde på at enhver UI-ekspert kan
fortælle dig det.

Du er ikke den eneste der har vendt sig mod "programmerne som
engelskindlæringsfaciliteter"-argumentet. Jeg tror det er en dårlig
idé. Almindelige mennesker er usikre når de giver sig i kast med en
computer, og jeg tvivler på at en usikkerhedssituation er et godt
udgangspunkt for en læringsproces.

> "Diskussionerne kan næsten altid koges ned til at man ikke bryder sig om
> tilvænningsperioden."
> 				- fra Danskgruppens sprogpolitik
>
> Diskussionerne kan næsten altid koges ned til at man ikke bryder sig om at
> erkende at engelsk er og vil altid være en meget stor del af IT-verdenen (og
> resten af samfundet).

Jeg tror du har misforstået en ting: vi (o.k., jeg kan ikke tale for
de andre, men personligt føler jeg det i hvert fald på denne måde)
fører ikke et korstog mod engelsk. Vi har blot en politik om at vores
programmer skal være letforståelige hvad der medfører at vi synes det
er en dårlig idé at lade dele af teksten være på engelsk.

Og lad mig nu spørge dig, selvom jeg ikke regner med at få et svar:
hvis du nu tænker tilbage, var det så ikke irritation over at tingene
lige pludseligt hed noget andet der fik dig til at gå ind i denne
diskussion? Hvis du virkelig vil tage det seriøst, så skift over på
dansk en måneds tid og se om du ikke har vænnet dig til det. Jeg
kender ikke nogen som ikke har.

(sagt i alt fortrolighed, så er det også lettere end at diskutere med
os, og du bliver sandsynligvis glad for det :-)

> Det er et naturligt led i globaliseringen af verdenssamfundet, og derfor er
> det måske for nogle mennesker et "nødvendigt onde" at lære engelske udtryk.
> Men lad mig gentage: Lær det hellere før eller senere og brug det hellere
> lidt forkert end slet ikke at bruge det, ellers bliver det aldrig bedre!

Hvordan forklarer du det til tømreren nede af gaden som ikke har gået
i skole mere end 7 år? Jeg vil gerne have et system som han også kan
bruge. Frie programmer har et enormt potentiale.

--
Ole Laursen
http://sunsite.dk/olau/