Re: [LOCALE] Re: Oversættelse af KDE-programmer

> Er der nogensinde nogen på oversætterholdet, eller i KLID, der faktisk har
> _undersøgt_ hvilket sprog målgruppen taler?
> _Ved_ vi at folk der ikke taler engelsk er bedre bekendt med danske
> oversættelser af engelske fagudtryk end med de engelske fagudtryk selv?

Ikke sådan rigtigt videnskabeligt, men det er jo et resursespørgsmål
(har vi egentlig ikke diskuteret dette før, jeg synes jeg kan huske et
eller andet?).

> Min virksomheds erfaring er at der, hvad fagudtryk angår, er meget stor
> forskel på det sprog der står i ordbogen, og på det sprog menig mand taler.

Ja, helt sikkert. Det er også kun et fåtal af udtryk vi har fået fra
RO (email=epost/ebrev er faktisk det eneste eksempel jeg kan komme i
tanke om).

> Er der nogen sinde nogen her i forumet der har spurgt et antal tilfældige
> danskere hvad de f.eks. kalder "en besked sendt over internettet"?

Tja, min farmor ville nok svare med: "hvad er internettet?" eller "kan
man virkelig sende beskeder over det?"... :-)

> Vil det have interesse for vores oversættelse at lave sådan en undersøgelse
> med en række ofte brugte EDB-begreber?

Ja, men jeg kender ikke nogen her der har resurserne til det.
Problemet er at sikre sig at man når ud til de forjættede almindelige
danskere.

I øvrigt er en anden side af sagen jo det med at bruge engelske udtryk
måske kan være som at tisse i bukserne. Man er vant til dem, og det er
lækkert at man ikke skal til at lære noget nyt [1] når man skifter
styresystem, men til gengæld opnår man aldrig en dybere forståelse af
programmet.

Jeg kan se (nu kommer endnu lidt anekdotisk data) det hos min
storesøster - hun forstår faktisk ikke rigtigt mange af de udtryk hun
bruger i Excel/Word selvom hun har en universitetsuddannelse og
bestemt ikke er dum eller dårlig til engelsk (næsten al hendes
biolitteratur er på engelsk).

Det er klart at I i firmaet i forbindelse med kineserne er nødt til at
lefle så meget for brugerne som muligt, og folk protesterer
grangiveligt mod at få ændret i deres vaner, men med frie programmer
har vi jo plads til at gå nye og bedre veje.

[1] Det er naturligvis en vittighed. Man kommer ikke langt i Linux
uden at prøve noget nyt.

--
Ole Laursen
http://sunsite.dk/olau/