Re: [BOG] Re: [LOCALE] Re: [BOG] admin bogen -> ny korrekturønskes

Erik Søe Sørensen <sslug@sslug> writes:

> Lige en strøtanke: "bil" er jo ikke rigtig dansk - det startede som et
> fremmedord ("automobil"). Men de færreste danskere vil vel nu betragte
> det som andet end ægte dansk...

Men det er i det mindste blevet fordansket.
Faktisk er det næsten sjovere at overveje hvordan de er kommet til at
hedder "car" på engelsk, men det er vist en helt anden diskussion.

Nogle strøtanker, der (måske) opsummerer min holdning:
Sproget påvirkes hele tiden, og det er ikke dårligt.
Sproget udvikler sig hele tiden, det er heller ikke dårligt.
Der har altid været folk der kæmpede imod ændringer i sproget (der
findes folk der ikke bruger å og skriver Navneord med stort - se også
http://www.fiduso.dk/fidusos_aner.htm), det er heller ikke dårligt.
Der er masser af ord i det danske sprog som ikke er danske af
oprindelse, og der vil sikkert komme flere, det er heller ikke dårligt.
EDB-branchen spytter i dag nye begreber ud i et ustyrligt tempo. Nogle
af disse vil vi formentlig om 100 år opfatte som ligeså danske som vi i
dag opfatter bil. Hvilke det bliver har vi ingen mulighed for at se i
dag. Ved at gøre en indsats for at finde på danske ord for alt, kan vi
sikre det kun bliver dem der ikke kan findes et godt dansk ord for.

Allerede i dag kan vi se at vi har computere med skærme. Det lykkedes
ikke at finde et dansk ord der kunne slå computer, men skærm kunne godt
slå "monitor".
Jeg er ikke sikker på at vi finder et ord der kan slå "cookie", men vi
arbejder på det (fordi "cookie" er så meningsløst), det medfører
desværre at dårlige bud opstår, men vi har altså endnu ikke fundet den
magiske pose, hvor vi bare kan hive de perfekte oversættelser op (det
ville også være for kedeligt).

Henrik

--
Det gode ved perl er at en Panodil tager hovedpinen når man har banket
hovedet ind i muren et par gange.		- citat Peter Makholm