Re: [LOCALE] Grammatisk opsummering - 2

sslug@sslug writes:

For det første: Vil du ikke godt vende dig til at klippe de ting væk du ikke
svarer på, hvis folk var interesserede i mit indlæg læste de det nok da jeg
sendte det.

> Når der er byfest, bruger mange en uges løn på en aftens fornøjelse.

Tak.

> Er 'aftes' egentlig ikke et tids-biord?

Vi har diskuteret det lidt. Politikens "Håndbog i Nudansk" kalder det i deres
artikel om "s-problemer" for en datidsform. I følge "Nudansk Ordbog" er det en
ejefaldsform, og det eneste der står i Retskrivningsordbogen er at det er et
navneord.

> Efter min overbevisning, er alle disse muligheder korrekte, så
> vi vælger vel bare den, der er lettest at implementere.

Disse oplysninger skal føres ind manuelt [1], så der er egentlig ikke noget
der er lettere.

> Hører 'en' ikke også ind her? Eller glemmer vi den, fordi ordet 'en'
> allerede findes andetsteds?

Jeg har ikke påstået listen var udtømmende. Hvis et ord har flere betydninger
tager vi det med flere gange, og der kan vist ikke være tvivl om at "en" både
kan være et talord, et kendeord og et stedord.

Henrik

--
Det gode ved perl er at en Panodil tager hovedpinen når man har banket
hovedet ind i muren et par gange.		- citat Peter Makholm