Re: [BOG] pipe / rør ARGH....

Erik Sørensen <sslug@sslug> writes:

> Ja - 'miljø' giver lissom de forkerte associationer, ikke?
> Men nu hedder det selvfølgelig 'udviklingsmiljø'...

Er der efterhånden nogen der mener at miljøvaribel er en god
oversættelse. Alle dem jeg har snakket med (Hej, Jacob) har været
enige i at det er en dårlig oversættelse.

Miljø betyder korrekt set det samme som omgivelser, men i dagligdags
betydning indbefatter begrebet meget en biokemisk påvirkning at
omgivelserne. og der er derfor nogle ekstra associationer ved ordet
som vi ikke er intereseret i.

Jeg vil, lige som alle andre, foreslå at vi andvender ordet omgivelser
konsekvent og så ved festlige lejligheder tilføjer variabel
(variablen, variabler).

"Variable" er kun tilladt som tillægsord i min RO. Er det rigtigt. Jeg
mindes engang at have set en autoritativ kilde gøre det sidestillet
med "variabler" som flertalsform.

--
Peter