Re: [LOCALE] Accenter

> Er du sikker på at man skal bruge det så tit? Det er jo heller ikke
> lydskrift (IPA).

Forklaring kommer...

Udtalemåde, hvor der ses bort fra grammatikendelser,sammensatteord,
især da meget grammatik forsvinder ved udtalen, eks læreren = læon, og
derfor udtales som to stavelser

eks. materiel udtales af nogen som má-te-ri-el (4 stavelser) og af andre
som ma-trí-el (tre stavelser)

1 stavelse: (med tryk) tryk på første stavelse

bíl
mánd

2 stavelser: (med tryk) tryk på første stavelse

dáme
cýkel

3 stavelser: (med tryk) tryk på 2. stavelse

teóri
enérgi
susánne
compúter
garáge (ok der er udenlandske ord, men de udtales som på dansk)

4 stavelser: (med tryk) tryk på første stavelse

ínformation
kómpendium (nogle udtaler det med 3 stavelser = kom-pén-djum)

Problemet

ord med andet tryk har ofte forskellig mening end det samme ord med normalt
grammatisk tryk

eks. formater, at formatérer

kopier, kopíer

det bruges alligevel ikke så tit, det er kun få ord som, justér, kopiér, formatér, osv.

derfor skal accenter benyttes

> Ide og diarre er jo også fremmedord, græsk og fransk svjv.

Ja, og derfor er det jo vigtig at vise hvordan de skal udtales, vi skal helst
ikke have flere ord såsom, de (di), mig (meg), osv

> Jeg synes
> det er meget sjældent at vi bruger bydemåde på dansk,
Det bliver ikke automatisk bydeform fordi man bruger accenter

> jeg ville blive
> meget overrasket (og fornærmet) hvis en vild/fremmed person kom hen til
> mig og bød mig at gøre noget. Normalt henstiller man til folk i form af
> et spørgmsmål eller en konstatering ("Vi lukker"). Hvis du kigger på en
> tekst, f.eks. en avisartikel eller en roman, så er det yderst sjældent
> at man ser en accent. Det er kun chefer og Gud i Det gamle Testamente
> der byder over folk.
Det er en af grundene til at så mange har problemer med at læse og udtale korrekt

> Jeg udtaler ide med trykket på sidste stavelse
Jep, der er derfor accenten er der, ord med to stavelser skal ellers udtales
med tryk på første stavelse

> , men 'ko-pi-e-ring'
> udtaler jeg nærmest som 'kop-jering' med 'r' ligesom i 'jer'.
ja nemlig fordi du lægger tryk på je istedet for i som du skal ifølge grammatikken, hvis
accenter ikke benyttes

> I den del
> af Jylland jeg kommer fra åbner vi ikke munden ret meget når vi snakker.

> Jeg får nu altid tyndskid af at høre folk tale spansk.

Ups, det er et af mine 11 fag ;-). Men hva' så med fransk!

Luego - que lo pase bien,
Kenneth ;-)