Re: [LOCALE] Re: gnome-utils er nu færdig

Den søn, 19 sep 1999 skrev du:
> Det er for at lette udtalemåden, formater og formatér er to vidt
> forskellige ord. eks. De kan fås i flere formater, men du må kun
> formatére dem 10 gange, eller skal du købe disse disketter.

Er du sikker på at man skal bruge det så tit? Det er jo heller ikke
lydskrift (IPA).

> Det synes jeg ikke, tænk f.eks. på idé eller diáré. Men det gør det meget
> nemmere at se hvordan ordene skal udtales, det gør det nemmere for
> de nye unge danskere og udlændingene at lære at udtale dansk.

Ide og diarre er jo også fremmedord, græsk og fransk svjv. Jeg synes
det er meget sjældent at vi bruger bydemåde på dansk, jeg ville blive
meget overrasket (og fornærmet) hvis en vild/fremmed person kom hen til
mig og bød mig at gøre noget. Normalt henstiller man til folk i form af
et spørgmsmål eller en konstatering ("Vi lukker"). Hvis du kigger på en
tekst, f.eks. en avisartikel eller en roman, så er det yderst sjældent
at man ser en accent. Det er kun chefer og Gud i Det gamle Testamente
der byder over folk.

> Prøv f.eks. at udtale ide uden accent, og efter dansk udtalemetode

Jeg udtaler ide med trykket på sidste stavelse, men 'ko-pi-e-ring'
udtaler jeg nærmest som 'kop-jering' med 'r' ligesom i 'jer'. I den del
af Jylland jeg kommer fra åbner vi ikke munden ret meget når vi snakker.

> Jeg kan ikke se hvor stresset kommer fra, prøv f.eks. at læse spansk,
> de har mange accenter, man det bliver jeg i hvert tilfælde ikke stresset af.
> Men istedet ved jeg altid hvordan ordene skal udtales

Jeg får nu altid tyndskid af at høre folk tale spansk.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Birger Langkjer