Re: [LOCALE] Re: gnome-utils er nu færdig

Det er for at lette udtalemåden, formater og formatér er to vidt
forskellige ord. eks. De kan fås i flere formater, men du må kun
formatére dem 10 gange, eller skal du købe disse disketter.

Vi kan bare rette det når vi falder over det, ik'?

> [...]
> de synes? (Jeg har cc'et til sslug-locale).
>
> Det kan godt være at det er mere korrekt grammatisk, men det er ret
> sjældent at man bruger bydemåde i skrevet dansk, så det virker af en
> eller anden grund mærkeligt at se på, når der pludselig er accenter
> over det hele. Desuden har mange XFree86-brugere problemer med at
> indtaste døde taster, så jeg tror at vi kommer til at hægte nogen af.
>
> 'Edit' på engelsk kan, med lidt god vilje, både forståes som 'edit!'
> eller 'to edit', det staves jo ens. Det samme gælder for cancel,
Men der er jo fordi den engelske grammatik er således

> Det _er_ nok bydemåde, fordi det er
> kommandoer man giver til programmet, hvorfor vi oftest oversætter det
> sådan, men jeg opfatter det mest som om det er bevidst dobbelttydigt.
> Med 'Redig´er' og 'Annull´er' føler jeg det som om man hele tiden taler
> med store bogstaver, ligesom en person der er vant til at give ordrer
> og blive adlydt.

Det synes jeg ikke, tænk f.eks. på idé eller diáré. Men det gør det meget
nemmere at se hvordan ordene skal udtales, det gør det nemmere for
de nye unge danskere og udlændingene at lære at udtale dansk.

Prøv f.eks. at udtale ide uden accent, og efter dansk udtalemetode

>et er også derfor at det er imod netiketten at skrive
> alting med stort i nyhedsgrupper, det mærkes som om personen hele tiden
> råber og det afføder en form for uro og stress.

Jeg kan ikke se hvor stresset kommer fra, prøv f.eks. at læse spansk,
de har mange accenter, man det bliver jeg i hvert tilfælde ikke stresset af.
Men istedet ved jeg altid hvordan ordene skal udtales