Re: [LOCALE] dk symbols og XFree86

Jeg har også skrevet lidt om det på http://www.sslug.dk/artikler/begyndertips.html

> Nævnte hacks har jeg nu rutimemæssigt udført i et års tid, hver gang
> jeg har installeret en Red Hat maskine. Og det irriterer mig. Særligt
> når jeg ser, de fortsat er aktuelle i den X, som følger med
> pre-release'et af Red Hat 6.1 ("Lorax").

Du skal helt klart prøve at få dine ændringer ind i
XFree86-hoveddistributionen, det er ikke bare når man (gen)installerer
Redhat, det er hvergang man kører rpm -Uvh XFree86* at man skal ind og
ændre det manuelt. Det er irriterende.

Jeg kan godt se at programmører som tit bruger ~ og ^  f.eks. i C og
regex søgninger måske bliver trætte af at taste ~ + mellemrum, men i det
mindste ved de hvordan man ændrer i opsætningen, det gør den uøvede
bruger jo ikke. Seriøst så tog det mig nok mindst et halvt år at finde
ud af at lave 'dead keys' i X. Engang havde jeg en tekstfil lavet
under windows så jeg kunne klippe-klistre bogstaver med accenter ind i
en tekstfil. Der findes også en gnome-applet der kan gøre det samme,
men det er jo noget fis at det skal være nødvendigt at gøre tingene på
den måde.

> Nå, men:
>
> 1. Er der nogen, der har kommentarer til ovenstående hacks?
>    Er der fx. en bedre måde at opnå fornuftig backspace end at
>    anvende .Xmodmap (hvor er den 'centrale' fil, som man evt.
>    kunne rette backspace-problematikken i?).

Backspace virker ikke ordentligt under Linux fordi Linus T ikke havde
et qwerty-tastatur, og han var ligeglad med dem der havde et. Så helt
fejlfri er han ikke :-)

> 2. Er der nogen, som ved, hvorfor rettelserne ikke er del af
>    XFree86? - Med andre ord: Er der en grund til det?

Deadkeys er vist lidt af et smertensbarn for X, der er nogle
programmer hvor det simpelthen ikke vil virke. Det kan også tænkes at
der ganske enkelt ikke er nogen danskere der har taget sig sammen til at
sende et patch.

> I længden burde XFree86 selvfølgelig få løst problemerne i deres
> egen kode, således at hacks ikke var nødvendige. Men nu kender jeg
> ikke lige så meget til kulturen omkring XFree86, hvordan man bedst
> retter henvendelse, osv.

Ham der har skrevet howto'en om deadkeys har også skrevet noget det.
Det virkede ikke som om han var begejstret for de folk. Man må håbe han
har uret :-)

--
Med venlig hilsen/Best regards
Birger Langkjer